اثربخشی تمرین های حسی حرکتی بر مهارتهای حرکتی دودستی کودکان همی پلژی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری تخصصی رفتار حرکتی-رشد حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: اختلالات حرکتی فلج مغزی اغلب با نقص‌های حسی، ادراکی، شناختی، ارتباطی همراه هستند؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تمرین‌های حسی حرکتی بر مهارت‌های حرکتی دودستی کودکان همی پلژی بود.
روش کار: روش تحقیق نیمه تجربی و طرح پژوهش به‌صورت پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه‌های تجربی و کنترل می‌باشد. جامعه آماری را کودکان همی پلژی مراجعه کننده به مراکز توان‌بخشی شهر کرمانشاه در سال 1402 تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش براساس معیارهای ورود به پژوهش 22 نفر بودند که به‌صورت تصادفی ساده به 2 گروه 11 نفری تقسیم شدند و در مرحله بعد براساس معیارهای خروج از پژوهش 21 نفر باقی ماندند (تمرین‌های حسی حرکتی 11 نفر، کنترل 10 نفر). ابزار تحقیق را پرسشنامه دموگرافیک و آزمون MABC-2 تشکیل دادند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون t وابسته و تحلیل واریانس یک‌راهه استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه تجربی در تمامی متغیرها تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>p). همچنین در متغیر دریافت توپ و پرتاب کیسه لوبیا در پس‌آزمون بین دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنی‌دار بود (001/0≥ P).
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که در جهت ارتقا مهارت‌های دودستی کودکان همی پلژی می‌توان از تمرین‌های حسی حرکتی استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of sensorimotor exercises on bimanual motor skills of hemiplegic children

نویسنده [English]

  • Morad Babakhani
PhD of Motor Behavior-Motor Development, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: Movement disorders of cerebral palsy are often associated with sensory, perceptual, cognitive, and communication defects; Therefore, the purpose of this research was to investigate the effectiveness of sensorimotor exercises on bimanual motor skills of hemiplegic children.
Methods: Semi-experimental research method and research design is pre-test and post-test with experimental and control groups. The statistical population consisted of hemiplegic children who referred to the rehabilitation centers of Kermanshah city in 1402. The statistical sample of the research was 22 people based on the criteria for entering the research, who were randomly divided into 2 groups of 11 people, and in the next stage, based on the criteria for exiting the research, 21 people remained (sensory-motor exercises 11 people, control 10 people). The research tools were demographic questionnaire and MABC-2 test. To analyze the data, dependent t-test and one-way analysis of variance were used.
Results: The results showed that there is a significant difference between the pre-test and post-test of the experimental group in all variables (p<0.001). Also, there was a significant difference between the two experimental and control groups in the variable of receiving the ball and throwing the bean bag in the post-test (P≥0.001).
Conclusion: It seems that sensorimotor exercises can be used to improve the two-handed skills of hemiplegic children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sensorimotor Exercises
  • Motor skills
  • Exercise
  • Hemiplegia