اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران(نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
روش کار:  پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم (پایه دهم رشته علوم انسانی) در سال تحصیلی 402- 1401 در شهر زابل جمعیت آماری این مطالعه را تشکیل دادند، که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 دانش آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش 20 نفر و کنترل 20 نفر گمارش شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکسن و همکاران (2004) انجام شد. گروه آزمایش برنامه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را طی 8 جلسه 2 ساعته (1 روز در هفته) دریافت کرد، اما برای آزمودنی‏های گروه کنترل هیچ مداخله‏ای انجام نشد. داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس (تک متغیری و چندمتغیری) با نرم‏افزار آماری SPSS-v26 تحلیل شد.
نتایج: یافته‏ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر اشتیاق تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و پس از اجرای برنامه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، اشتیاق تحصیلی بهبود یافته است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‏های پژوهش به نظر می‏رسد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی می‏تواند در بهبود اشتیاق تحصیلی دانش آموزان سودمند باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on academic enthusiasm in students

نویسندگان [English]

  • Hellema Jahantigh 1
  • Zahra Nikmanesh 2
  • Sana Noorimoghadam 3
1 MA, Department of psychology, Faculty of Educational Sciences and psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran (Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

Introduction: This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on students' academic enthusiasm.
Methods: It was a semi-experimental research with a pre-test, post-test design with two experimental and control groups. All students studying in the second secondary level (10th grade of humanities) in the academic year of 1401-402 in the city of Zabul formed the statistical population of this study, which was selected by the available sampling method, 40 students were selected and divided into two groups. 20 test subjects and 20 control subjects were assigned. Data collection was done with Fredriksen et al.'s (2004) academic enthusiasm questionnaire. The experimental group received the cognitive therapy program based on mindfulness during 8 2-hour sessions (1 day per week), but no intervention was done for the subjects of the control group. The data were analyzed by descriptive statistics and covariance analysis (univariate and multivariate) with SPSS-v26 statistical software.
Conclusion: The findings showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in terms of academic enthusiasm, and after the implementation of the cognitive therapy program based on mindfulness, academic enthusiasm has improved. According to the research findings, it seems that cognitive therapy based on mindfulness can be beneficial in improving students' academic enthusiasm.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive therapy based on mindfulness
  • academic enthusiasm
  • students