اثربخشی آموزش والدگری مثبت بر ناگویی هیجانی و خودکنترلی کودکان دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، قوچان، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: اختلال رفتاری برونی‌سازی شده از آن دست اختلالاتی است که فرایند رفتار اجتماعی و سلامت روان‌شناختی و هیجانی کودکان را مختل می‌کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش والدگری مثبت بر ناگویی هیجانی و خودکنترلی کودکان دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کودکان پسر دوره دبستان دارای اختلال رفتاری برونی‌سازی شده شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش 30 کودک پسر دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 کودک). والدین گروه آزمایش مداخله آموزش والدگری مثبت را طی دو ماه در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. این در حالی بود که والدین حاضر در گروه گواه این مداخله را در طول فرایند انجام پژوهش دریافت نکردند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا، 2001)، پرسشنامه ناگویی هیجانی کودکان (ریف و همکاران، 2006) و پرسشنامه‌ خودکنترلی کودکان (کندال و ویلکاکس، 1979) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس توسط نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مثبت بر ناگویی هیجانی و خودکنترلی کودکان دارای اختلال رفتار برونی‌سازی شده تاثیر معنادار دارد (001/0>p). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش ناگویی هیجانی و بهبود خودکنترلی این کودکان شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Training Positive Parenting on the Alexithymia and Self-Control of the Children with Externalized Behavior Disorder

نویسندگان [English]

  • mahnosh qaeni hesaroeieh 1
  • Mohammad Mohammadi pour 2
1 PhD student in general psychology, Islamic Azad University, Bojnoord branch, Bojnoord, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Qochan Branch, Qochan, Iran.
چکیده [English]

Background and purpose: externalized behavior disorder is among those disorders which disturb the process of social behavior and psychological as well as emotional health of the children. Therefore the present study was conducted to investigate the efficacy of training positive parenting on the alexithymia and self-control of the children with externalized behavior disorder.
Method: it was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population of the present study included primary school male children with externalized behavior disorder in the city of Mashhad in academic year 2019-20. 30 male children with externalized behavior disorder were selected through purposive sampling method and were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15 children). The parents in the experimental group received eight ninety-minute intervention sessions of training positive parenting during two months while the control group didn’t receive these interventions during the study. The applied questionnaires in this study included children and adolescents’ behavioral inventory (Achenbach, Rescorla, 2001), the children’s alexithymia questionnaire (Rieffe, 2006) and children’s self-control questionnaire (Kendal & Wilcox,1979). The data from the study were analyzed through SPSS23 software via ANCOVA method.
Findings: the results showed that training positive parenting has significant effect on the alexithymia and self-control of the children with externalized behavior disorder (p>0.001) in a way that this intervention succeeded in decreasing alexithymia and improving self-control in these children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • externalized behavior disorder
  • training positive parenting
  • alexithymia
  • self-control