بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس اعتیاد به شبکه اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

مقدمه
با گسترش شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد به این ‏شبکه‌ها در میان کاربران نوجوان افزایش یافته است.‏ هدف پژوهش حاضر انطباق‌یابی و تعیین ویژگی‌های ‏روانسنجی مقیاس اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی‎ (SNA) ‎‏ ‏در میان نوجوانان دبیرستانی می باشد. ‏
روش کار
‏ جامعه آماری پژوهش مشتمل بر تمامی دانش‌آموزان ‏پسر متوسطه دوم شهر تربت حیدریه در سال ‏‏1402_1401 می‌باشد که به روش نمونه‌گیری ‏خوشه‌ای ‏چند مرحله ای، ۳۹۹ نفر از این جامعه انتخاب و به ‏پرسشنامه اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، اعتیاد به گوشی ‏هوشمند و رضایت از زندگی پاسخ دادند. برای تعیین روایی سازه‌ای از روش تحلیل عاملی ‏تأییدی مرتبه دوم و به منظور بررسی همسانی درونی از ‏روایی همگرا و واگرا و ضرایب آلفای کرونباخ استفاده ‏شد.‏
نتایج
‏ تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، اعتبار درونی ‏شبکه‌های اجتماعی را برای اندازه گیری برجستگی، ‏تغییر خلق و خو، تحمل، ترک کردن، تعارض و عود به ‏صورت تجربی پشتیبانی کرد. در بررسی روایی همگرا و ‏واگرا، به طور کلی همبستگی مقیاس اعتیاد به شبکه‌های ‏اجتماعی و ابعاد آن با اعتیاد به گوشی هوشمند مثبت و ‏معنادار (01/0‏P< ‎‏ و83/0 ‏r=‎‏) و با رضایت از زندگی ‏منفی و معنادار(01/0‏P< ‎‏ و 34/0- ‏r=‎‏) بود. علاوه بر ‏این ضرایب همسانی درونی زیر مقیاس های پرسشنامه ‏اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بین 73/0 تا 97/0 به دست ‏آمد. ‏
نتیجه گیری
‏ نتایج مطالعه حاضر علاوه بر حمایت از نظریه گریفیث ‏نشان داد که پرسشنامه‎ ‎اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی‎ ‎ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی دارد و برای اندازه گیری ‏اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان ‏ایرانی ابزار مناسبی است.‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Psychometric Characteristics of the Social Network Addiction Scale

نویسندگان [English]

  • mohammad Salehi Manzari 1
  • MohammadAgha Delavarpour 2
  • Siavash Talepasand 3
1 Master&amp;amp;#039;s student, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, Semnan University, Semnan, Iran
3 Associate professorof psychology, Faculty of psychology and education, University of Semnan, Semnan, Iran
چکیده [English]

Introduction
Along social networks expansion and diversity, addiction to these networks has increased ‎among teenage users. The aim of this study was to determine the psychometric properties of the ‎Social Networking Addiction Scale (SNA) among high school students‏.‏
Method
The study population consisted of students in Torbat Heydariyeh in Iran in the academic ‎year 2022-2023. After a multi-stage cluster sampling method, 399 students were selected and ‎completed the SNA, Smartphone Addiction Scale, and Satisfaction with Life Scale. Confirmatory ‎factor analysis and Cronbach’s alpha were used to assess the construct validity and internal ‎consistency‏.‏
Results
The second-order confirmatory factor analysis supported the internal validity of the SNA for ‎measuring salience, mood modification, tolerance, withdrawal, conflict, and relapse empirically. In ‎terms of convergent and discriminant validity, the overall correlation of SNA and its dimensions ‎with smartphone addiction was positive and significant (P<0.01, r=0.83), while satisfaction ‎with life was negative and significant (P<0.01, r=-0.34). In addition, internal consistency ‎coefficients of SNA subscales ranged from 0.73 to 0.97‎‏.‏
Conclusion
The results of this study supported Griffiths’ theory. They indicated that the SNA has appropriate ‎psychometric properties and is a suitable tool for measuring social networking addiction in Iranian ‎male high school students‏.‏

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Social network Addiction"
  • "Scale"
  • "Psychometrics"
  • "Students"