اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر خودتنظیمی هیجانی و همجوشی شناختی دانش‌آموزان دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 استادیار دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر خودتنظیمی هیجانی و همجوشی شناختی دانش‌آموزان دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحله‌ای (پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری) و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد بود که در دوره اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 در آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانش‌آموز دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). دانش‌آموزان در گروه آزمایش آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور را طی ده هفته در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (گروس و جان، 2003)، پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران، 2014) و پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه (یانگ، 1998) استفاده شد. داده‌های حاصل با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر خودتنظیمی هیجانی (0001>P؛ 46/0=Eta؛ 58/26=F) و همجوشی شناختی (0001>P؛ 55/0=Eta؛ 29/37=F) دانش‌آموزان دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد تأثیر معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Adolescent Based Mindfulness Training on Emotional Self-Regulation and Cognitive Fusion of Divorced Female Students with Early maladaptive schema of Cut and Rejection

نویسندگان [English]

  • zahra zandi 1
  • amin rafieipour 2
1 Ma of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Assistant Professor, Tehran Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of adolescent based mindfulness training on emotional self-regulation and cognitive fusion of divorced female students with early maladaptive schema of cut and rejection. the research method was semi experimental (with experimental and control groups) with three-stage design (pretest, posttest, follow-up) and two-month follow-up period. the statistical population of the research included divorced female students with early maladaptive schema of cut and rejection who were studying in the first and second period of high school in the academic year of 2020-2021 in Tehran's district 2 education. thirty five divorced female students with early maladaptive schema of cut and rejection were selected through purposive sampling method and were randomly accommodated into experimental and control groups (18 student in the experimental and 17 student in the control group). the students in the experimental group received ten seventy five-minute sessions of adolescent based mindfulness training during ten weeks. Emotional Self-Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003), Cognitive Fusion Questionnaire (gillanders et al, 2014) and Early maladaptive schema Questionnaire (Young, 1998) were used in the present study. the data were analyzed through mixed anova via SPSS23 software. the results showed that adolescent based mindfulness training has significant effect on the emotional self-regulation (p<0001, eta=0.45, f=37.18) and cognitive fusion (p<0001, eta= 0.54, f=37.18) in the divorced female students with Early maladaptive schema of cut and rejection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescent based mindfulness training
  • Emotional self-regulation
  • Cognitive fusion
  • Early maladaptive schema
  • divirce