اثر توانبخشی شناختی کنترل مهاری بر کنترل پاسخ و علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران

2 گروه علوم اعصاب (نوروسایکولوژی) ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.

4 گروه مشاوره ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر توان‌بخشی شناختی کنترل مهاری بر کنترل پاسخ و علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نقص توجه /بیش فعالی انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر ۷ تا ۱2 سال مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401که مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی بودند. شرکت کنندگان 30 دانش آموز که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. از پرسش‌نامه اسنپ (SNAP-IV، سوانسون، نولان و پلهام،1980) و آزمون کنترل مهاری برو/نرو (وودکا و همکاران2007) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS24 و روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد در عملکرد گروه‌ آموزش نسبت به گروه کنترل در مؤلفه‌های کنترل پاسخ و کاهش شدت علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی ‌ تفاوت وجود دارد(P<0/05). بسته توانبخشی کنترل مهاری که شامل بازی‌های ساختاریافته با هدف تقویت مهار تداخل و مهار پاسخ است منجر به بهبود عملکرد دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی در زمینه کارکرد اجرایی کنترل پاسخ و کاهش شدت علائم شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of inhibitory control cognitive rehabilitation on response control and behavioral symptoms of children with attention deficit hyperactivity disorder

نویسندگان [English]

  • batool Najjari Alamooti 1
  • Javid Peymani 2
  • maryam Bahrami Hidaji 1
  • sheyda sodagar 3
  • Nahid Havasi Soomar 4
1 Department of psychology, karaj branch, Islamic Azad University, Karaj.Iran
2 Department. Of Neuroscience, karaj branch, Islamic Azad University, Karaj
3 Department of Health Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
4 Department. of counseling, karaj branch, Islamic Azad University, Karaj.Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of cognitive rehabilitation of inhibitory control on response control and behavioral symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder. The research design was semi-experimental with a pre-test, post-test and follow-up design with a control group. The statistical population includes male and female students between 7 and 12 years old in the elementary school of Tehran in the academic year of 2021-2022 who were suffering from attention deficit hyperactivity disorder. The participants were 30 students who were selected by available sampling method and randomly replaced in the experimental and control groups. The SNAP questionnaire (SNAP-IV, Swanson, Nolan and Pelham, 1980) and the go/no-go inhibitory control test (Wodka et al., 2007) were used to collect data. For data analysis, SPSS24 software and variance analysis method with repeated measurements were used. The results showed that there is a difference in the performance of the training group compared to the control group in the components of response control and reducing the severity of symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder (P<0.05). The inhibitory control rehabilitation package, which includes structured games aimed at strengthening interference inhibition and response inhibition, has led to the improvement of the performance of students with attention deficit/hyperactivity disorder in the field of executive function of response control and reducing the severity of symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive rehabilitation
  • inhibitory control
  • response control
  • symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder