درنگی بر ناهنجاری‌های بازی‌های دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

امروزه بازی های دیجیتال بین افراد شایع شده است، این بازی­ها دارای مزایا و چالش­هایی می باشد که نیاز محققان به آن بپردازند؛ پژوهش حاضر با هدف شناخت و تحلیل ناهنجاری‌های ساعد از بازی­های دیجیتال تهیه شده است.
روش کار
به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 28 نفر بازیکن مرد و زن ساکن تهران که تجربه کافی با این بازی را داشتند به روش گلوله برفی انتخاب و با آن ها مصاحبه انجام شد. داده‌های گردآوری شده به روش مصاحبه، با سنجش کیفی، کدگذاری شده و بر اساس کدگذاری‌های انجام شده، مدل پارادایمی بدست آمد.
نتایج
نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که ناهنجاری های بازی های دیجیتال، در دو قالب سطحی و عمیق بر مخاطب خود تاثیرگذار هسند. بازی‌های دیجیتال یک رسانه مهم اجتماعی در عصر حاضر هستند که پذیرش معیارهای موجود در بازی­ها منجر به انطباق معیارهای بازیکنان بازی­های دیجیتال با معیارهای موجود در بازی­ها می­شود. برخی از ناهنجاریهای بازی های دیجیتال، عمدی، خلاقانه و سیاسی است و برخی دیگر، عمومی و اتفاقی است. عمده مخاطبان بازی های دیجیتال، نسبت به ناهنجاری ها درک روشنی ندارند. علت آن فقدان جایگزین مناسب است. برخی از مخاطبان این بازی ها، عامدانه، قاصدانه و عالمانه به محیط ناهنجاری ورود پیدا کرده و حسب شرایط و ظرفیت های آنان، از این فضای بازی های دیجیتالف آسیب می بینند. بازی کال آودیوتی نیز القا کننده ناهنجاری است اگرچه جذابیت های بصری آن، برای مخاطبان پررنگ تر است.
نتیجه­گیری
با فرهنگ­سازی و مدیریت می توان، ناهنجاری های بازی های دیجیتال را کاهش داد و به منظور رشد افراد از بازیها استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A pause on the anomalies of digital games

نویسندگان [English]

  • Narjes Pezhmanfar 1
  • Fariborz Bagheri 2
  • Bita Nasrollahi 3
1 PhD student in Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Nowadays, digital games are common among people, these games have advantages and challenges that researchers need to address; The present study was prepared with the aim of recognizing and analyzing the abnormalities of the forearm from digital games.
Method: In order to achieve the goals of the research, 28 male and female players living in Tehran who had enough experience with this game were selected by snowball method and interviewed. The data collected by the interview method were coded with qualitative assessment and based on the coding, a paradigm model was obtained.
Results: The results of data analysis showed that the anomalies of digital games affect the audience in both superficial and deep formats. Digital games are an important social media in today's era, and the acceptance of the standards in the games leads to the adaptation of the standards of the digital game players with the standards in the games. Some anomalies in digital games are intentional, creative, and political, and others are general and accidental. Most of the audience of digital games do not have a clear understanding of anomalies. The reason is the lack of suitable alternatives. Some of the audience of these games intentionally, deliberately and knowingly entered the abnormal environment and according to their conditions and capacities, they are harmed by this digital game environment. Call Audioti's game also induces awkwardness, although its visual appeal is stronger for the audience.
Conclusion: With culturalization and management, the anomalies of digital games can be reduced and games can be used for the growth of people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Norm
  • abnormality
  • digital games
  • Kalaf Duty game