اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.

2 گروه روان شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.

3 گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در پژوهش حاضر 35 دانش‌آموز مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). دانش‌آموزان گروه آزمایش درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI)، پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) و پرسشنامه‌ همجوشی شناختی (CFQ) استفاده شد. داده‌ها با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی (0001/0>P؛ 67/0=Eta؛ 47/68=F) و همجوشی شناختی (0001/0>P؛ 66/0=Eta؛ 13/64=F) نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر، درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور با بهره‌گیری از استعاره‌های متناسب با سطح شناختی نوجوانان و همچنین بکارگیری اعمال ذهن‌آگاهانه در رفتارهای روزمره می‌تواند به عنوان درمانی کارآمد در جهت بهبود شایستگی اجتماعی و کاهش همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Adolescent Centered Mindfulness Therapy on Social Competence and Cognitive Fusion of Adolescents with Externalizing Behavioral-Emotional Disorder

نویسندگان [English]

  • anahita ghorbani 1
  • mohammad zare neyestanak 2
  • hasan khoshakhlagh 3
1 PhD student in general psychology, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran.
2 Department of Psychology, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran.
3 Department of Psychology, Nayin Branch, Islamic Azad University, Nayin, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of adolescent centered mindfulness therapy on social competence and cognitive fusion of adolescents with externalizing behavioral-emotional disorder. The statistical population included students with externalized behavioral-emotional problems who were studying in the first period of secondary school in the academic year of 2022-2023 in Isfahan city. In this research, 35 students with externalized emotional-behavioral problems were selected by purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups (18 students in the experimental group and 17 students in the control group). The parents of the students in the experimental group received the adolescent focused mindfulness therapy during ten weeks in ten 90-minute sessions. Children and Adolescents Behavioral- Emotional Inventory (CABEA), Social Competence Questionnaire (SCQ) and Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that adolescent centered mindfulness therapy has significant effect on the social competence (p<0001, Eta=0.67, F=68.47) and cognitive fusion (p<0001, Eta= 0.66, F=64.13) in the adolescents with externalizing behavioral-emotional disorder. Based on the findings of the present research, adolescent centered mindfulness therapy can be used as an efficient method to improving social competence and reducing cognitive fusion in adolescents with externalized emotional behavioral using metaphors appropriate to the cognitive level of adolescents as well as applying mindfulness practices in daily behaviors

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adolescent Centered Mindfulness Therapy
  • Externalized Behavioral-Emotional Disorder
  • Cognitive Fusion
  • Social Competence
اصلی آزاد، م.، منشئی، غ.، قمرانی، ا. (1398). تاثیر درمان ذهن‌آگاهی بر تحمل ابهام و درآمیختگی فکر و عمل مبتلایان به اخنلال وسواس بی اختیاری، فصلنامه سلامت روان، 6(1)، 77-88. https://doi.org/10.22051/jontoe.2011.137
به آیین، ن.، فارسی، ع.، فرانز، ا.، و لیپوفسکی، م.. (1402). تاثیر یک دوره تمرینات ذهن‌آگاهی بر شاخص‌های حافظه کارکردی افراد نوجوان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 10(3 )، 94-103. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1685-fa.html
بهاروند، ا.، سودانی، م. (1399). اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر همدلی و همدردی نوجوانان مادرسرپرست، مجله علوم روان شناختی، 19(86)، 183-191. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1399.19.86.6.4
پرندین، ش. (1385). ساخت و هنجاریابی کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
پورمحمدی، س.، باقری، ف.، فرخی، ن. (1399). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر هیجان منفی/بی‌ثباتی‌ هیجانی و تنظیم هیجان انطباقی دانش‌آموزان پنجم دبستان. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۰(1)، 62-70. http://jdisabilstud.org/article-1-1915-fa.html
پیشخور، ب.، خوش‌کنش، ا.، زاده محمدی، ع.، قنبری، س.، و بیات، م. (1400). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر. مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 2(2)، 32-37. 10.52547/jspnay.2.1.54
ریاضی، ز.، وکیلی، س.، و همتی، م. (1399). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر رفتارهای سازشی و ناهماهنگی شناختی نوجوانان دختر دچار اختلال نافرمانی مقابله ای. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(1)، 41-47. http://islamiclifej.com/article-1-389-fa.html
سلطانی پناه، م.، عسگری، پ.، و نادری، ف. (1400). اثربخشی تمرین‌های ذهن‌آگاهی بر مولفه‌های تحول مثبت در نوجوانان مبتلا به اختلالات اضطرابی. تازه‌های علوم شناختی، 23(3)، 66-78. http://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.html
شریعتی، س.، کریمی، ب. (1399). اثربخشی آموزش تکنیک‌های ذهن‌آگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران، خانواده درمانی کاربردی، 1(1)، 125-147. https://doi.org/10.22034/aftj.2020.111429
فرهادی، ط.، اصلی‌آزاد، م.، شکرخدایی، ن. (1397). اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی بر کارکردهای اجرایی و همجوشی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی، نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 9(4)، 81-92. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2018.91194
گلپایگانی، ف.، بیات، ب.، مجدیان، و.، آقابزرگی، س. (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت دلبستگی و نوع دوستی کودکان دارای مشکلات رفتاری برونی‌سازی شده. فصلنامه کودکان استثنایی، 18(4)، 88-77. http://joec.ir/article-1-834-fa.html
منصورنژاد، ز.، ملک پور، م.، و قمرانی، ا. (1398). تبیین تجارب خودتعیین گری دانش آموزان با اختلال رفتاری برونی سازی شده: رویکردی پدیدارشناسانه. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8(2)، 183-191.  https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90966.html
وجدیان، م.، عارفی، م.، منشئی، غ. (1399). تاثیر آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر افسردگی و اضطراب دختران دارای شکست عاطفی، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(3)، 51-61. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.16178
Asli Azad, M., Manshaei, G., Ghamarani, A. (2019). The Effect of Mindfulness Therapy on Tolerance of Uncertainty and Thought-Action Fusion in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of Children Mental Health, 6(1), 83-94. (In Persian) https://doi.org/10.22051/jontoe.2011.137
Baharvand I, sodani M. (2020). the effectiveness of mindfulness - based stress reduction training on empathy and sympathy in single mother - headed adolescents. Journal of Psychological Science. 19(86), 183-191. (In Persian) http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1399.19.86.6.4
Behaein, N., Farsi, A., Franz, E., Lipowski, M. (2023). The effect of a course mindfulness exercises on working memory indexes in adolescents. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 10(3), 94-103. (In Persian) http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1685-fa.html
Bodenlos, J.S., Hawes, E.S., Burstein, S.M., Arroyo, K.M. (2020). Association of cognitive fusion with domains of health. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 9-15. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.08.001
Burdick, D. (2016). Mindfulness skills for children and teenagers, translators: Gholamreza Manshai, Moslem Asli Azad, Laleh Hosseini and Parinaz Tayibi. Isfahan: Islamic Azad University Publications, Isfahan branch. (Date of publication in original language, 2014). (In Persian)
Chi, X., Cui, X. (2020). Externalizing problem behaviors among adolescents in a southern city of China: Gender differences in prevalence and correlates. Children and Youth Services Review, 119, 1056-1059. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105632
Collie, R.J. (2022). Perceived social-emotional competence: A multidimensional examination and links with social-emotional motivation and behaviors. Learning and Instruction, 82, 1016-1020. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101656
Deng, X., Zhang, J.M., Hu, L., Zeng, H. (2019). Neurophysiological evidences of the transient effects of mindfulness induction on emotional processing in children: An ERP study. International Journal of Psychophysiology, 143, 36-43. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2019.06.014
Dougherty, D., Sharkey, J. (2017). Reconnecting Youth: Promoting emotional competence and social support to improve academic achievement. Children and Youth Services Review, 74, 28-34. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.01.021
Farhadi, T., Asli Azad, M., Shokrkhodaei, N. (2018). Effectiveness of mindfulness therapy on executive function and cognitive fusion in the adolescents with obsessive-compulsive disorder. Empowering Exceptional Children, 9(4), 82-91. (In Persian) https://doi.org/10.22034/ceciranj.2018.91194
Finch, J.E., Akhavein, K., Patwardhan, I., Clark, C.A.C. (2023). Teachers' self-efficacy and perceptions of school climate are uniquely associated with students' externalizing and internalizing behavior problems. Journal of Applied Developmental Psychology, 85, 1015-1019. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2023.101512
Flynn, M.K., Hernandez, J.O., Hebert, E.R., James, K.K., Kusick, M.K. (2018). Cognitive fusion among hispanic college students: Further validation of the Cognitive Fusion Questionnaire. Journal of Contextual Behavioral Science, 7, 29-34. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2017.11.003
Gillanders, D.T., Bolderston, H., Bond, F.W., Dempster, M., Flaxman, P.E., Campbell, L., et al. (2014). The development and initial validation of the cognitive fusion questionnaire. Behavior Therapy, 45(1), 83-101. https://doi.org/10.1016/j.beth.2013.09.001
Golpayegani, F., Bayat, B., Majdian, V., Aghabozorgi, S. (2019). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on the quality of attachment and altruism of the children with externalized behavioral problems. Journal of Exceptional Children , 18(4), 77-88. (In Persian) http://joec.ir/article-1-834-fa.html
Herwaarden, A., Schuiringa, H., Nieuwenhuijzen, M., Castro, B., Lochman, J.E., Matthys, W. (2022). Therapist alliance building behavior and treatment adherence for dutch children with mild intellectual disability or borderline intellectual functioning and externalizing problem behavior. Research in Developmental Disabilities, 128, 1042-1047. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2022.104296
Jurkic, A., Halliday, S.E., Hascher, T. (2023). The relationship of language and social competence of preschool- and kindergarten-age single and dual language learners in Switzerland and Germany. Early Childhood Research Quarterly, 64, 72-83. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.02.003
Kang, Y., Ha, J., Ham, G., Lee, E., Jo, H. (2022). A structural equatin model of the relationships between social-emotional competence, social support, depression, and aggression in early adolescents in South Korea. Children and Youth Services Review, 138, 1064-1068. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106498
Keute, M., Krauel, K., Heinze, H., & Stenner, M.(2018). Intact automatic motor inhibition in attention deficit hyperactivity disorder. Cortex, 109, 215-225. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2018.09.018
Knappe, S., Martini, J., Muris, P., Wittchen, H., Beesdo-Baum, K. (2022). Progression of externalizing disorders into anxiety disorders: Longitudinal transitions in the first three decades of life. Journal of Anxiety Disorders, 86, 1025-1029. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2022.102533
Lack, S., Brown, R., Kinser, P.A. (2020). An Integrative Review of Yoga and Mindfulness-Based Approaches for Children and Adolescents with Asthma. Journal of Pediatric Nursing, 52, 76-81. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2020.03.006
Lack, S., Brown, R., Kinser, P.A. (2020). An Integrative Review of Yoga and Mindfulness-Based Approaches for Children and Adolescents with Asthma. Journal of Pediatric Nursing, 52, 76-81. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2020.03.006
Low, J., Bishop, A., Pilkington, P.D. (2022). The longitudinal effects of paternal perinatal depression on internalizing symptoms and externalizing behavior of their children: A systematic review and meta-analysis. Mental Health & Prevention, 26, 2002-2008. https://doi.org/10.1016/j.mhp.2022.200230
Manurnejad, Z., Malekpour, M., Ghamarani, A. (2019). Explanation of Self-determination Experiences in Students with Externalized Behavior Disorders: A Phenomenological Approach. Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 8(2), 183-191. (In Persian)    https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90966.html
Marusak, H.A., Elrahal, F., Peters, C.A., Kundu, P., Lombardo, M.V., Calhoun, V.D., Goldberg, E.K., Cohen, C., Taub, J.W., Rabinak, C.A.(2018). Mindfulness and dynamic functional neural connectivity in children and adolescents. Behavioural Brain Research, 336, 211-218. https://doi.org/10.1016/j.bbr.2017.09.010
Mathews, B.L., Koehn, A.J., Abtahi, M.M., Kerns, K.A. (2016). Emotional competence and anxiety in childhood and adolescence: A meta-analytic review. Clinical Children Family Psychology Review, 19(2), 162-184. https://doi.org/10.1007/s10567-016-0204-3
Mele, C., Hulett, J.,  Goldschmidt, K. (2022). User-friendly mindfulness-based interventions (MBI) for children and adolescents with childhood cancer. Journal of Pediatric Nursing, 63, 168-170. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.12.017
Nakamura, B., Ebesutani, C., Bernstein, A., & Chorpita, B. (2009). A psychometric analysis of the Child Behavior Checklist DSM-oriented Scales. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31, 178-189. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9119-8
Parandin, S.H. (2006). Construction and normalization of social competence in teenagers of Tehran city. Master's thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. (In Persian)
Pishkhor, B., Khoshkonesh, A., Zadeh mohammadi, A., Ghanbari, S., Bayat, M. (2020). The Effectiveness of Mindfulness-Based Group Therapy in Improving Parent and Peer Attachment in Female Adolescents. journal of Adolescent and Youth Psychological Studies. 1(1), 356-362. (In Persian) 10.52547/jspnay.2.1.54
Pour Mohammadi, S., Bagheri, F., Farokhi, N.A. (2020). Mindfulness Training on Negative Emotions/Emotional Instability and Adaptive Emotion Regulation in Students. Middle Eastern Journal of Disability Studies , 10(1), 62-62. (In Persian) http://jdisabilstud.org/article-1-1915-fa.html
Puthusserry, S.T., Delariarte, C.F. (2023). Development and implementation of mindfulness-based psychological intervention program on premenstrual dysphoric symptoms and quality of life among late adolescents: A pilot study. Journal of Affective Disorders Reports, 11, 10046-10052. https://doi.org/10.1016/j.jadr.2022.100461
Riazi, Z., Vakili, S., Hemmati, M. (2020). The effectiveness of mindfulness training combined with a healthy lifestyle on adaptive behaviors and cognitive dissonance in adolescent girls with coping disorder. Islamic Life Style, 4(1), 41-47. (In Persian) http://islamiclifej.com/article-1-389-fa.html
Shariati, S., Karimi, B. (2020). The effect of teaching mindfulness techniques on happiness, mental well-being and rumination of single girls. Journal of Applied Family Therapy, 1(1), 125-147.  (In Persian) https://doi.org/10.22034/aftj.2020.111429
Silva, C.T.B., Costa, M.A., Kapczinski, F., Aguiar, B.W., Salum, G.A., Manfro, G.G.(2017). Inflammation and internalizing disorders in adolescents. Progress in Neuro-Psychopharmacology and Biological Psychiatry, 77, 133-137. https://doi.org/10.1016/j.pnpbp.2017.03.023
Soltani Panah, M., Asgari, P., Naderi, F. (2021). The Effectiveness of mindfulness exercises on positive youth development components in adolescents with anxiety disorder. Advances in Cognitive Sciences, 23(3), 66-78. (In Persian) http://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.html
Thomas, K.N., Bardeen, J.R. (2020). The buffering effect of attentional control on the relationship between cognitive fusion and anxiety. Behaviour Research and Therapy, 132, 103-108. https://doi.org/10.1016/j.brat.2020.103653
Vajdian, M.R., Arefi, M., Manshaei, G.H. (2020). The Effect of Adolescent-Based Mindfulness Training on the Depression and Anxiety of the Girls with Affective Failure . Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 63(1), 51-61. (In Persian) https://doi.org/10.22038/mjms.2020.16178
Wang, Y., Fu, C., Wang, M. (2021). The additive and interactive effects of parental harsh discipline and boys’ gender-related traits on boys’ externalizing problem behaviors. Children and Youth Services Review, 112, 1059-1064. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105908
Yu, M., Zhou, H., Xu, H., Zhou, H. (2021). Chinese adolescents’ mindfulness and internalizing symptoms: The mediating role of rumination and acceptance. Journal of Affective Disorders, 280, 97-104. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.11.021
Yu, M., Zhou, H., Xu, H., Zhou, H. (2021). Chinese adolescents’ mindfulness and internalizing symptoms: The mediating role of rumination and acceptance. Journal of Affective Disorders, 280, 97-104. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.11.021
Zacharia, M., Ioannou, M., Theofanous, A., Vasiliou, V.S., Karekla, M. (2021). Does Cognitive Fusion show up similarly across two behavioral health samples? Psychometric properties and invariance of the Greek–Cognitive Fusion Questionnaire (G-CFQ). Journal of Contextual Behavioral Science. 36(12), 214-218. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2021.01.003
Zhang, Y., Yang, X., Liu, X., Jia, C. (2023). Longitudinal association of family conflict and suicidal behaviors among Chinese adolescents: The mediation effect of internalizing and externalizing problems. Journal of Affective Disorders, 321, 96-101. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.10.028