مقایسه درمان شناختی رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر اختلال خواب و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران (نویسنده مسئول)

10.22038/mjms.2024.24750

چکیده

مقدمه: مقایسه رویکردهای روان شناختی در جهت اثربخشی بیشتر از موضوعات مورد علاقه پژوهشگران می باشد؛ بنابراین هدف از این پژوهش مقایسه درمان شناختی رفتاری و درمان پذیرش و تعهد بر اختلال خواب و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری می باشد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پژوهش به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری منطقه 2 شهر تهران تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و براساس ملاک های ورود و خروج به پژوهش 45 نفر بود. که به صورت تصادفی ساده به دو گروه تجربی و یک کنترل تقسیم شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از فرم مشخصات بالینی فردی، کیفیت خواب پیترزبورگ (PSQI) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
نتایج: پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، تفاوت نمره‌های پیش‌آزمون- پس‌آزمون دو گروه برای متغیرهای کیفیت خواب و کیفیت زندگی معنادار است و میانگین نمره‌های گروه درمان شناختی- رفتاری و درمان پذیرش و تعهد در متغیرهای کیفیت خواب و کیفیت زندگی نیز به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است (05/0>P)..
نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که هر دو رویکرد بر بهبود اختلال خواب و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری اثربخش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy on sleep disorder and quality of life of mothers with children’s learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Kokabi 1
  • Mohammad Mehdi Jahangiri 2
1 Master of Degree,, Department of Psychology, Mahallat Branch, Islamic Azad University, Mahallat, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Mahallat Branch, Islamic Azad University, Mahallat, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: Comparing psychological approaches for more effectiveness is one of the topics of interest to researchers; Therefore, the purpose of this research is to compare cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy on sleep disorder and quality of life of mothers with children with learning disabilities.
Methods: The research method is semi-experimental and the research design is pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study was made up of all mothers with children with learning disabilities who referred to learning disability centers in the 2nd district of Tehran. The sampling method was purposeful and based on the criteria of entering and exiting the research was 45 people. which were randomly divided into two experimental and one control groups. Individual clinical profile form, Petersburg Sleep Quality Score (PSQI) and World Health Organization Quality of Life were used to collect data. To analyze the data, multivariate analysis of covariance was used using SPSS version 26 software.
Results: After controlling for the effect of the pre-test, the difference between the pre-test and post-test scores of the two groups is significant for the sleep quality and quality of life variables, and the mean scores of the cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy groups in the sleep quality and life quality variables are significantly higher than the control group. (P<0.05).
Conclusion: It can be said that both approaches are effective in improving the sleep disorder and the quality of life of mothers with children with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Behavioral Therapy
  • Acceptance And Commitment Therapy
  • Sleep Disorder
  • Quality Of Life
  • Learning Disorder