مدل‌سازی روابط ساختاری شادکامی و سلامت عمومی با مشارکت ورزشی در اوقات فراغت معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکترا مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، پردیس کیش، ایران

چکیده

مقدمه: داشتن جامعه سالم و شاد در گرو سلامت روحی و جسمی اعضاء آن بوده و اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی در بهسازی جسمی و روحی افراد اهمیت بسیار دارد. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر مدلسازی روابط ساختاری بین شادکامی و سلامت عمومی با مشارکت ورزشی در اوقات فراغت معلمان شهرستان تفت بود.
روش کار: روش تحلیلی تحلیلی و به صورت همبستگی اجرا شد. جامعه آماری 110 نفر از معلمان شهرستان تفت بودند که 86 نفر با نمونه‌گیری براساس متغیرهای آشکار مشاهده شده  در این پژوهش شرکت نمودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد شارکلی (2007)، شادکامی آکسفورد (1989) و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) با پایایی قابل قبول به‌دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95% مشارکت ورزشی تأثیر مثبت و معناداری بر شادکامی داشته (055/13t=   )  و شدت تأثیر آن نیز معادل 693/0 بوده و همچنین مشارکت ورزشی با شدت تأثیر 671/0 بر روی سلامت عمومی نیز تأثیر مثبت و معناداری دارد (807/12 = (t . بین مشارکت ورزشی و پنج مؤلفه متغیر شادکامی (خلق مثبت، رضایت از زندگی، سلامتی، عزت نفس و کارآمدی) و مؤلفه های سلامت عمومی (علائم جسمانی، علائم اضطرابی، علائم افسردگی و کارکرد اجتماعی) نیز رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. شاخص نیکویی برازش در نرم افزار Smart PLS با شاخص Gof شناسایی می شود که در مورد مدل مفهومی پژوهش حاضر این شاخص معادل 467/0 بود.  
نتیجه گیری: می‌توان گفت که برخورداری از اوقات فراغت مناسب می‌تواند سلامت جسمی و روحی را افزایش داده و باعث شادکامی و سلامت عمومی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling the structural relationships of happiness and general health with sports participation in the leisure Time of Teachers

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Kotobi 1
  • Mahdi Bardestani 2
1 Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665, Tehran, Iran(Corresponding Author)
2 PhD student in Sports Management, University of Tehran, Kish Campus, Iran
چکیده [English]

Introduction: Having a healthy and happy society depends on the mental and physical health of its members, and leisure time and recreational sports are very important in the physical and mental improvement of people. Based on this, the aim of the present study was to model the structural relationships between happiness and general health with sports participation in the free time of teachers in Taft city.
Methods: Analytical and correlational analytical method was implemented. The statistical population was 110 teachers of Taft city, of which 86 participated in this research by sampling based on the obvious variables observed. The research tools including standard questionnaires of Sharkley (2007), happiness of Oxford (1989) and general health of Goldberg and Hiller (1979) were obtained with acceptable reliability. Descriptive and inferential statistics and structural equation modeling were used to analyze the data.
Results:  The results showed that at the confidence level of 95%, sports participation had a positive and significant effect on happiness (t = 13.055) and the intensity of its effect was equal to 0.693, and sports participation had an intensity of 0.671 on public health. also has a positive and significant effect (t = 12.807) between sports participation and five variable components of happiness (positive mood, life satisfaction, health, self-esteem and efficiency) and general health components (physical symptoms, anxiety symptoms, symptoms depression and social functioning) there was also a positive and significant relationship. The goodness of fit index in the Smart PLS software is identified with the Gof index, which was equal to 0.467 in the case of the conceptual model of the present study.
Conclusion: It can be said that having suitable free time can increase physical and mental health and cause happiness and general health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Happiness
  • Public Health
  • Sports Participation
  • Free Time
  • Teachers