اولویت بندی عوامل موثر برند ملی بر سلامت سازمانی ورزش کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

4 استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از انجام تحقیق حاضر اولویت بندی عوامل موثر برند ملی بر سلامت سازمانی ورزش کشور بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر ماهیت پژوهش، اکتشافی-‌کاربردی؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی- کمی؛ پارادایم حاکم بر پژوهش، تفسیری؛ و روش تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی تئوری داده بنیاد روش ناساختاریافته گلیزر و داده های کمی‎مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران و خبرگان و در بخش کمی‎نیز شامل مدیران میانی و ستادی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، روسا، دبیران و نواب رئیس فدراسیون‌های ورزشی می‎باشند. نمونه آماری در بخش کیفی 12 نفر و در بخش کمی‎برای هر گویه بین 5 تا 10 نفر مورد نیاز بود. برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، برای تعیین پایایی مدل از دو شاخص پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ و از شاخص های روایی واگرا و همگرا (Ave) و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش مدل نهایی را در 6 عامل اصلی به ترتیب سیاست زدایی در ورزش، ارزش های دینی و مذهبی، تعاملات بین المللی، فرهنگسازی ورزشی، بسترسازی تعالی فناوری ورزشی و حمایت دولت شناسایی شد.  
نتیجه گیری: استفاده از نخبگان ورزشی با گرایش های سیاسی مختلف، عدم تبغیض نژادی یا قومیتی، استفاده از تمدن غنی، تقویت افکارعمومی‎ورزشی جهان، تقویت دیپلماسی ورزشی با جهان، تقویت توریسم ورزشی در ایران، توسعه تعاملان بین المللی ورزشی، بازنگری قوانین دست و پاگیر برای توسعه ورزش، برآورد شدن نیازهای و منافع ورزشی، پشتیبانی از برند ملی ورزشی و تغییرات در نظام آموزش ورزشی کشور در جهت نخبه پروری پیشنهاد می‎گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prioritizing the effective factors of the national brand on the organizational health of the country's sports

نویسندگان [English]

  • Hamid Moeinfard 1
  • Parivash Nourbakhsh 2
  • Seyed Neamat Khalife 3
  • Abbas Khodayari 4
1 PhD Student of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
2 Professor of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor of Sports Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
4 Professor of Department of Sport Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this research is to prioritize the effective factors of the national brand on the organizational health of sports in the country.
Methods: In terms of the nature of the research, the present research is exploratory-applied; The method and method of research, qualitative-quantitative; The ruling paradigm of research is interpretive; And the qualitative data analysis method was Glazer's unstructured data theory foundation method and structural equation modeling quantitative data. The statistical population in the qualitative section includes managers and experts, and in the quantitative section, it includes the middle and staff managers of the Ministry of Sports and Youth and the National Olympic Committee, presidents, secretaries, and vice presidents of sports federations. The statistical sample was 12 people in the qualitative part and between 5 and 10 people were needed for each item in the quantitative part. For content validity according to experts and construct validity (exploratory and confirmatory factor analysis), to determine the reliability of the model from two composite reliability indices and Cronbach's alpha and from divergent and convergent validity indices (Ave) and structural equation modeling from S. PS version 23 and PLS version 2 were used.
Results: The research results of the final model were identified in 6 main factors, in the order of depoliticization in sports, religious and religious values, international interactions, sports culture, providing a platform for excellence in sports technology and government support
Conclusion: The use of sports elites with different political tendencies, the absence of racial or ethnic hatred, the use of a rich civilization, strengthening the world's sports public opinion, strengthening sports diplomacy with the world, strengthening sports tourism in Iran, developing international sports interactions, revising cumbersome laws for The development of sports, estimation of sports needs and interests, support of the national sports brand and changes in the sports education system of the country are suggested in the direction of elitism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Depoliticization
  • Religious And Religious Values
  • International Interactions