اثربخشی آموزش رابطه والد-نوجوان به مادران و دختران بر الگوهای ارتباطی، استرس و عملکرد تحصیلی در دختران دوره متوسطه اول شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

2 استاد،گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. )نویسنده مسئول)

3 استادیار،گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

چکیده

مقدمه: نوجوانی شامل رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی قابل توجهی در نوجوانان است. اگرچه برای بسیاری از نوجوانان این دوره شامل تعدادی پیامدهای رشدی مثبت است، اما اوایل نوجوانی دوره‌ای از زندگی است که مشکلات بیرونی مانند مشکلات رفتاری و همچنین مشکلات درونی مانند اضطراب و علائم افسردگی شروع به تجلی می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی والد- نوجوان بر الگوهای ارتباطی، استرس و عملکرد تحصیلی در دختران دوره متوسطه اول شهر تهران انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و پیگیری دو ماهه بود. تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول منطقه 2 شهر تهران که کمترین نمرات را در پرسشنامه رابطه والد – فرزندی به دست آورده بودند، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند، سپس مادران این نوجوانان جهت دریافت مداخله در پژوهش حاضر شدند. پرسشنامه‌های مورد استفاده، شامل پرسشنامه الگوهای ارتباطی (ریچی و فیتزپاتریک، 1990)، پرسشنامه استرس تحصیلی (آنگ و هوان، 2006)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی (فام و تیلور، 1999) و پرسشنامه رابطه والد- فرزند (فاین و همکاران، 1983) بود. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم افزار SPSS تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بسته آموزشی والد- نوجوان باعث بهبود الگوهای ارتباطی (001/0>P)، کاهش استرس تحصیلی (001/0>P) و افزایش عملکرد تحصیلی (001/0>P) دختران دوره متوسطه اول شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های حاصل از پژوهش، بسته آموزشی والد- نوجوان را می‌توان به عنوانی روشی کارآمد در جهت بهبود الگوهای ارتباطی، کاهش استرس تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of teaching parent-adolescent relationship to mothers and daughters on communication patterns, stress and academic performance in first secondary school girls in Tehran

نویسندگان [English]

  • Mina Atash Sokhan 1
  • Khadijeh Abolmaali Alhosseini 2
  • Nasrin Bagheri 3
1 Ph.d. student Educational Psychology, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen,Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.(Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology,Roudehen Branch, Islamic Azad University,Roudehen,Iran.
چکیده [English]

Introduction: Adolescence includes significant social, cognitive and emotional development in adolescents. Although for many adolescents this period includes a number of positive developmental outcomes, early adolescence is a period of life when external problems such as behavioral problems as well as internal problems such as anxiety and depressive symptoms begin to manifest. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of the parent-adolescent educational package on communication patterns, stress and academic performance in girls of the first secondary school in Tehran.
Methodology: The research method was semi-experimental with a pre-test, post-test design with a control group and a two-month follow-up. A number of 30 students of the first secondary school in the 2nd district of Tehran, who had obtained the lowest scores in the parent-child relationship questionnaire, were selected and randomly placed in the experimental and control groups, then the mothers of these teenagers appeared to receive the intervention in the research. . The used questionnaires include communication patterns questionnaire (Ritchie and Fitzpatrick, 1990), academic stress questionnaire (Ang and Hwan, 2006), academic performance questionnaire (Pham and Taylor, 1999) and parent-child relationship questionnaire (Fine et al., 1983). was The data were analyzed using repeated measures analysis of variance and SPSS software.
Results: The results showed that the parent-adolescent educational package improved communication patterns (P<0.001), reduced academic stress (P<0.001) and increased academic performance (P<0.001) of girls in the first secondary school.
Conclusion: Based on the findings of the research, the parent-teen educational package can be used as an efficient method to improve communication patterns, reduce academic stress and increase the academic performance of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parent-adolescent relationship
  • communication patterns
  • stress
  • academic performance