بررسی پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس تیپ‌های شخصیتی دانش‌آموزان متوسطه اول دچار بحران هویت مورد مطالعه( منطقه 4 شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام- استاد مدعو دانشگاه پیام نور ودانشگاه فرهنگیان- شاغل در معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

چکیده

مقدمه
 هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس تیپ های شخصیتی دانش آموزان دچار بحران هویت بود. این پژوهش از نوع همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان متوسطه اول دچار بحران هویت مورد مطالعه( منطقه 4 شهر تهران)
می‌باشند.
روش کار
 حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونه­گیری تصادفی ۱۸۰ نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ؛ایرانی زاده محمدی و احمدآبادی(1387) و پرسشنامه شخصیتی آیزنک (فرم کودکان و نوجوانان) بر روی گروه نمونه اجرا شد. تحلیل داده­ها همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون و استفاده از نرم افزار SPSS24 استفاده شد.
نتایج
 نتایج پژوهش نشان داد که بین رفتارهای پر خطر کل در دانش­آموزان با ویژگی­های شخصیتی روان‌پریشی، روان­رنجوری و برون­گرایی رابطه مثبت و معناداری دیده نشد.
نتیجه گیری
نتیجه اینکه بین رفتارهای پر خطر کل در دانش‌آموزان و ویژگی­های شخصیتی رابطه معناداری وجود دارد. به‌عبارت دیگر متغیرهای مستقل به خوبی تغییرات وابسته را پیش­بینی نموده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the prediction of the tendency to risky behaviors based on the personality types of the first secondary school students with identity crisis under study (Region 4 of Tehran)

نویسنده [English]

  • Leila Alipour
Ph.D. in women's studies, women's rights in Islam - visiting professor at Payam Noor University and Farhangian University - Employed in the secondary education department of the Ministry of Education
چکیده [English]

Introduction: The aim of the present study was to predict the tendency to risky behaviors based on the personality types of students with identity crisis. This research is correlational. The statistical population of the present study includes the first secondary school students with an identity crisis under study (Tehran District 4).
Methods: According to the purpose of the research, 180 people were selected using random sampling method. In this research, Iranian adolescents' risk tolerance questionnaire by Zadeh Mohammadi and Ahmad Abadi (2007) and Eysenck's personality questionnaire (form for children and adolescents) were implemented on the sample group. Pearson correlation and regression analysis were used for data analysis and SPSS24 software was used.
Conclusion: The results of the research showed that there was no positive and significant relationship between high-risk behaviors in students with personality traits of psychopathy, neuroticism, and extroversion. It can be concluded that there is a significant relationship between high-risk behaviors in students and personality traits. In other words, the independent variables have predicted the dependent changes well.