طراحی و آزمون مدل مدرسه هوشمند با رویکرد یادگیرندگی و پایداری مدارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،واحد کرمانشاه،دانشگاه ازاد اسلامی ،کرمانشاه ،ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی،کرمانشاه،ایران.(نویسنده مسئول)

3 دانشیارگروه مدیریت ورزشی،دانشگاه رازی،کرمانشاه ،ایران

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی و آزمون مدل کاربست کاربست الگوی مدرسه هوشمند با رویکرد یادگیرندگی و پایداری در هنرستان های تربیت بدنی بود.
روش کار:  روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی انتخاب شد. جامعه آماری شامل مدیران و معلمان هنرستان های تربیت بدنی کشور بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای مدلسازی و تحلیل داده ها در نرم‌افزار pls برآورد گردید (174 نفر). روش نمونه­گیری به صورت دردسترس از طریق فضای مجازی و کانال های ارتباطی بین هنرستان های تربیت بدنی انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه مستخرج از فاز کیفی بود. روایی ابزار از نظر متخصصان و شاخص های برازش مدل (پایایی و روایی سازه) استفاده گردید.
نتایج: مدل پژوهش شامل 10 متغیر اصلی به همراه ابعادآن ها (23 بُعد) در چهار سطح مفهومی به ترتیب ظرفیت‌سازی اکوسیستم دانش محور ، هوشمندسازی مدرسه، مدرسه یادگیرنده ، پایداری مدرسه پایدار از نظر اثرگذاری-اثرپذیری است. نتایج آزمون مدل در نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری (بخش تحلیل عاملی) نشان داد ابعاد به طور معنی داری تبیین کننده متغیرها هستند  همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که روابط تعیین و فرضیه بندی شده بین متغیرها در مدل مفهومی براساس داده های پرسشنامه معنی دار است. روایی سازه و پایایی مدل از طریق شاخص های برازش تایید گردید .
نتیجه گیری: پیاده سازی الگوی مدرسه هوشمند یک فرایند نظام مند است که در راستای تحقق مدرسه یادگیرنده و پایدار صورت می گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and testing the smart school model with approach the learning and sustainability of schools (Case study of physical education schools)

نویسندگان [English]

  • Shabnam Farzi Khaledi 1
  • Shahab Bahrami 2
  • Bahram Yousefi 3
1 PhD Student in Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, kermanshah, Iran
2 Associate professor in sport management,kermanshah Branch, Islamic azad University, Kermanshah,Iran
3 Associate professor in sports Management, RAzi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

 
Objective: The purpose of this study was to design and test a model for applying the smart school model with a learning and sustainability approach in physical education vocational schools.
Methodology: The research method was descriptive-correlational. The statistical population included the principals and teachers of the country's vocational schools. A statistical sample was estimated to be sufficient for modeling and analyzing data in smart pls software (174 people). The available sampling method was performed through cyberspace and communication channels between physical education schools. The research tool was a questionnaire extracted from the qualitative phase (79 questions on a 5-point Likert scale). The validity of the instrument was used by experts (content validity) and model fit indices (reliability and construct validity).
Results: The research model includes 10 main variables with their dimensions (23 dimensions) in four conceptual levels, respectively, capacity building of knowledge-based ecosystem , school intelligence , learning school (system). Education, technology literacy and learning environment and sustainable school sustainability in terms of effectiveness-effectiveness. The results of the model test in the structural equation modeling software showed that the dimensions significantly explain the variables (p≥0.001). Also, the results of path analysis showed that the determined and hypothesized relationships between the variables in the conceptual model based on the questionnaire data are significant. Structural validity and model reliability were confirmed by fit indices (SRMR = 0.08.
Conclusion: Implementing the smart school model is a systematic process that takes place in order to achieve a learner and sustainable school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart Education
  • Sustainable School
  • Learning School
  • Intelligence Model
  • Sports High School