رابطه سبک زندگی سلامت‌محور و سرمایه روان‌شناختی با سلامت اجتماعی معلمان شهرستان تنکابن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 استادیار، گروه زبان وادبیات فارسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران .( نویسنده مسئول)

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران .

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سبک زندگی سلامت‌محور و سرمایه روان‌شناختی با سلامت اجتماعی معلمان شهرستان تنکابن انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی گذشته‌نگر با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان شاغل در مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 802  نفر تشکیل دادند که از میان آنان 150 معلم با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های سبک زندگی سلامت محور (والکر، 1997)، سرمایه روان‌شناختی (لوتانز، 2007) و سلامت اجتماعی (کییز، 1998) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کار گرفته شد. نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین سبک زندگی سلامت‌محور، سرمایه روان‌شناختی و سلامت اجتماعی معلمان رابطه ساده و چندگانه معنی‌داری وجود دارد ( 01/0 > P). همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که مولفه خوش‌بینی بهترین پیش‌بینی‌کننده سلامت اجتماعی معلمان می‌باشد (01/0>P).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between health-oriented lifestyle and psychological capital with the social health of teachers in Tonkabon city

نویسندگان [English]

  • Fateme Rafieipour 1
  • Arezo Larijani 2
  • Ali Khaneh Keshi 3
1 M.A. General Psychology , Department of Psychology , Tonekabon Branch , Islamic Azad University, Tonekabon , Iran.
2 Assistant Professor, Department of Persian language and literature, Tonekabon Branch , Islamic Azad University, Tonekabon , Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Behbahan Branch, Islamic Azad University, Behbahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted with the aim of determining the relationship between health-oriented lifestyle and psychological capital with the social health of teachers in Tonkabon. This research was a retrospective descriptive study with a correlational design. The statistical population of this research was made up of all the teachers working in public and private schools of Tonkabon city in the academic year of 1402-1403 in the number of 802 people, among whom 150 teachers were selected as a sample by stratified random sampling method. To collect information from health-oriented lifestyle questionnaires (Walker, 1997), psychological capital (Luthans, 2007) and social health (Keyes, 1998) were used. To analyze the data, Pearson's correlation test and multiple regression analysis were used. The result of multiple regression analysis indicated that there is a significant simple and multiple relationship between health-oriented lifestyle, psychological capital and social health of teachers (P < 0.01). Also, the result of multiple regression analysis indicates that is that the optimism component is the best predictor of the social health of the teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • health-oriented lifestyle
  • psychological capital
  • social health
  • teachers