اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر همجوشی شناختی و تاب‌آوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی خانواده، دانشکده علوم انسانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.

2 هیئت علمی وابسته گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.

10.22038/mjms.2024.79806.4597

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر همجوشی شناختی و تاب‌آوری دانش‌آموزان قربانی قلدری صورت پذیرفت. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری را دانش‌آموزان پسر قربانی قلدری در دوره اول متوسطه شهرستان نجف‌آباد (شهر گلدشت) در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 35 دانش‌آموز پسر قربانی قلدری بود که به روش هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). سپس گروه‌ آزمایش مداخله درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر را در طی 10 هفته به صورت هفته‌ای یک جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمود. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه قربانی قلدری (BVQ)، پرسشنامه همجوشی شناختی (CFQ) و پرسشنامه تاب‌آوری (RQ) بود. تجزیه و تحلیل آن توسط نرم‌افزار (SPSS) ویرایش 23 با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی صورت گرفت. نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر همجوشی شناختی (0001>P؛ 62/0=Eta؛ 74/55=F) و تاب‌آوری (0001>P؛ 62/0=Eta؛ 82/54=F) دانش‌آموزان پسر قربانی قلدری تاثیر داشته و منجر به کاهش همجوشی شناختی و بهبود تاب‌آوری دانش‌آموزان پسر قربانی قلدری شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر با شناسایی هیجان‌ها، آموزش آگاهی هیجانی، ارزیابی مجدد شناختی، شناسایی الگوهای اجتناب از هیجان و بررسی رفتارهای ناشی از هیجان می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش ناگویی هیجانی و مشکلات رفتاری درونی‌سازی شده نوجوانان طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Unified Trans-Diagnostic Treatment on Cognitive Fusion and Resilience of Victims of Bullying Students

نویسندگان [English]

  • fatemeh jamshidian 1
  • fahimeh ardeshiri lordjani 2
1 Ma of Clinical Family Psychology, Faculty of Humanities, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr, Iran.
2 Associate Faculty of Psychology Department, Faculty of Humanities, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the the effectiveness of unified trans-diagnostic treatment on cognitive fusion and resilience of victims of bullying students. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group and a 2-month follow-up phase. The statistical population was formed by male students who were victims of bullying in the first year of secondary school in Najafabad city (Goldasht city) in the academic year of 2021-2022. The research sample consisted of 35 male students who were victims of bullying, who were selected in a purposeful way and randomly assigned to two experimental and control groups (18 students in the experimental group and 17 students in the control group). Then, the experimental group received an unified trans-diagnostic treatment intervention for 10 weeks in a weekly session of 90 minutes. The applied questionnaires in this study included Bullying Victim Questionnaire (BVQ), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) and Resilience Questionnaire (RQ). The results showed that unified trans-diagnostic treatment has significant effect on the cognitive fusion (p<0001, Eta=0.62, F=55.74) and resilience (p<0001, Eta=0.62, F=54.82) of the cognitive fusion and resilience of victims of bullying students. According to the findings of the present study it can be concluded that unified trans-diagnostic treatment can be used as an efficient method to decrease cognitive fusion and increase resilience of victims of bullying students through Identifying emotions, teaching emotional awareness, cognitive re-evaluation, identifying patterns of avoiding emotions and examining behaviors caused by emotions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unified trans-diagnostic treatment
  • cognitive fusion
  • resilience
  • victims of bullying