مقایسه ی اثربخشی روایت درمانی و شناختی-رفتاری بر شایستگی های اجتماعی دختران نوجوان آزار دیده جنسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری، گروه تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

مقدمه
پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه ی اثربخشی روایت درمانی و درمان شناختی رفتاری  بر شایستگی های اجتماعی  دختران نوجوان آزار دیده جنسی 9 تا 13 ساله انجام گردید.
روش کار
این پژوهش با توجه به گردآوری داده‌ها کاربردی می‌باشد و ازنظر هدف این پژوهش بر مبنای تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون –پس‌آزمون بود. از جامعه آماری دختران نوجوان آسیب دبده جنسی 9 تا 13 سال، نمونه‌ای به حجم  30 نفر در سه گروه پانزده نفره با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به شکل تصادفی در سه گروه جایگزین  شدند. به‌منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از پرسشنامه شایستگی اجتماعی  بوده است.
نتایج
نتایج تحلیل کورایانس حاکی از آن بود رویکرد روایت درمانی  موجب افزایش(مهارتهای رفتاری(443/0)، آمایه های انگیزشی و انتظارات (319/0)،مهارتهای شناختی (417/0)، کفایت هیجانی(250/0)  شد و رویکرد شناختی-رفتاری نیز موجب افزایش (مهارتهای رفتاری(401/0)، مهارتهای شناختی (330/0)، کفایت هیجانی(218/0) شد اما تأثیر معناداری بر آمایه های انگیزشی و انتظارات ندارد. مقایسه گروه ها نیز نشان داد که روایت درمانی بیشتر از شناختی - رفتاری موثر بوده است.
نتیجه‌گیری
جهت بهبود شایستگی های اجتماعی دختران نوجوان آزار دیده جنسی، پیشنهاد می شود که از روایت درمانی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of narrative therapy and cognitive-behavioral therapy on the social competence of sexually abused adolescent girls

نویسنده [English]

  • Monir Sadat Mir Khan
Department of education and counselling, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The present study was conducted in order to compare the effectiveness of narrative therapy and cognitive behavioral therapy on the social skills of sexually abused adolescent girls aged 9 to 13.
Method: This research is practical in terms of data collection, and in terms of the purpose of this research, it was based on semi-experimental research of pre-test-post-test type. A sample of 30 people in three groups of 15 people was selected from the statistical population of adolescent girls with sexual trauma between 9 and 13 years old using the available sampling method and randomly replaced in three groups. In order to measure the variables used in the research, it was social competence questionnaire.
Results: The results of the correlation analysis indicated that the narrative therapy approach increased (behavioral skills (0.443); motivational cues and expectations (0.319); cognitive skills (0.417); emotional sufficiency (0.250). And the cognitive-behavioral approach also increased (behavioral skills (0.401); cognitive skills (0.330); emotional adequacy (0.218) but a significant effect on It has no motivational signs and expectations. The comparison of groups also showed that narrative therapy was more effective than cognitive-behavioral therapy.
Conclusion: In order to improve the social skills of sexually abused adolescent girls, it is suggested to use narrative therapy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • narrative therapy
  • cognitive behavioral therapy
  • social competence
  • sexual abuse