مدل‌یابی بی‌موبایل ‌هراسی بر اساس خودکنترلی و امید به زندگی با توجه به نقش میانجی‌گری عدم تحمل ناکامی در دانشجویان دارای علائم اضطرابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.(نویسنده مسئول)

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه ازاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: اضطراب می‌تواند آسیب‌های شناختی، روان‌شناختی و هیجانی متعددی را در افراد ایجاد نموده و زمینه را برای وابستگی‌های مخرب مختلف همچون وابسته به موبایل در پی داشته باشد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر مدل‌یابی بی‌موبایل ‌هراسی بر اساس خودکنترلی و امید به زندگی با توجه به نقش میانجی‌گری عدم تحمل ناکامی در دانشجویان دارای علائم اضطرابی بود.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دارای علائم اضطرابی شهر اصفهان در سال 1402 بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند 232 نفر از آنان (کسب نمره بالاتر از 16 در پرسشنامه اضطراب بک) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نوموفوبیا ایلدریم و کوریا (2015)، پرسشنامه تحمل ناکامی هارینگتون (2005)، پرسشنامه خودکنترلی تانجی و همکاران (2004) و پرسشنامه امید به زندگی میلر (1988) بود. داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و نرم‌افزار Smart-PLS نسخه 22 تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که مدل خودکنترلی و امید به زندگی با نوفوبیا با توجه به نقش میانجی‌گری عدم تحمل ناکامی از برازندگی مطلوب برخوردار است (053/0=SRMR؛ شاخص NFI بیشتر از 90/0 بود). نتایج نشان داد بین امید به زندگی با نوموفوبیا دانشجویان دارای علائم اضطرابی به طور مستقیم رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما عدم تحمل ناکامی به طور کامل توانسته در این رابطه نقش میانجیگری را ایفا نماید. همچنین بین خودکنترلی دانشجویان دارای علائم اضطرابی با نوموفوبیا آنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد و عدم تحمل ناکامی نیز به طور غیرمستقیم توانسته در این رابطه نقش میانجیگری را به‌طور جزئی ایفا نماید (05/0≥P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش توصیه می‌شود برنامه‌های مداخله‌ای در مراکز مشاوره دانشجویی برای دانشجویان- آسیب‌پذیرترین جمعیت‌هایی که با اثرات نامطلوب استفاده از گوشی‌های هوشمند، به‌ویژه رفتار نوموفوبیک مواجه هستند- طراحی و اجرا شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling Nomophobia based on Self-Control and Life Expectancy with Regard to the Mediating Role of Frustration intolerance in Students with Anxiety Symptoms

نویسندگان [English]

  • Maryam Zafarpour 1
  • Zohreh Selahshori 2
  • Maedeh Saeidi 3
  • Maryam Farhang 3
1 Ma student in clinical psychology, Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
2 Master's student in clinical psychology, Department of Psychology, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr, Iran.( Corresponding author)
3 Ma student in Psychology, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Anxiety can cause numerous cognitive, psychological, and emotional harms in individuals and can lead to various destructive dependencies, such as mobile phone addiction. Accordingly the aim of the present study was to model nomophobia based on self-control and life expectancy, considering the mediating role of frustration intolerance in students with anxiety symptoms.
Methods: The present study was a descriptive-correlational study using structural equations. The statistical population of the study included all students with anxiety symptoms in Isfahan in 2023, of whom 232 were selected through purposive sampling (scores higher than 16 on the Beck Anxiety Inventory). The research tools included the Nomophobia Questionnaire by Yildirim & Correia (2015), the Harrington Failure Tolerance Questionnaire (2005), the Tangi et al. Self-Control Questionnaire (2004), and the Miller Life Expectancy Questionnaire (1988). Data were analyzed at two descriptive and inferential levels using SPSS software version 23 and Smart-PLS software version 22. The results showed that the model of self-control and life expectancy with neophobia had a favorable fit considering the mediating role of frustration intolerance (SRMR=0.053; NFI index was greater than 0.90).
Results:  The results showed that there was no direct significant relationship between life expectancy and nomophobia in students with anxiety symptoms; however, the intolerance of failure was able to play a mediating role in this relationship. There is also a negative and significant relationship between the self-control of students with anxiety symptoms and their nomophobia, and the intolerance of failure has also indirectly played a partial mediating role in this relationship (P≤0.05).
Conclusion: According to the research results, it is recommended that intervention programs be designed and implemented in student counseling centers for students - the most vulnerable populations who face the adverse effects of smartphone use, especially nomophobic behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life expectancy
  • Self-control
  • Frustration intolerance
  • Anxiety symptoms
  • Nomophobia