بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی با علائم اختلال وسواس فکری و عملی و ناگویی خلقی در دانش آموزان پسر متوسطه دوره دوم شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

2 گروه روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

مقدمه: سبک‌های دلبستگی نوجوانی رابطه‌ای عمیق با مکانیسم‌های تنظیم هیجان دارند؛ سبک‌های ناایمن (اضطرابی یا اجتنابی) باعث کاهش توانایی در شناسایی و بیان احساسات (ناگویی خلقی) و افزایش گرایش به عواطف منفی می‌شود پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های دلبستگی با علائم اختلال وسواس فکری و عملی و ناگویی خلقی در دانش آموزان پسر متوسطه دوره دوم شهر تهران انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوره دوم شهر تهران منطقه 13 بود. (N=3278). از جامعه آماری حاضر حجم نمونه‌ای به تعداد 344 نفر براساس جدول مورگان که  با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید و - پرسشنامه اختلال وسواس فکری و عملی مادزلی استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با رعایت مفروضه‌های آماری انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد بین تمامی ابعاد سبک‌های دلبستگی با علائم اختلال وسواس فکری و عملی و ناگویی خلقی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0≥ P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت که سبک دلبستگی ناایمن (اضطرابی/اجتنابی) با ضعف در تنظیم هیجان و افزایش ناگویی خلقی همراه است که این امر باعث تشدید علائم وسواس فکری‌–عملی در دانش‌آموزان می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between attachment styles and symptoms of obsessive-compulsive disorder and dyslexia in secondary school boys of the second year of Tehran

نویسندگان [English]

  • Narges Asadi Mahalchali 1
  • Hossein Khedmatgozar 2
1 Master of Science in Clinical Psychology, Department of Psychology, Ga.C., Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
2 Department of Psychology, Ga.C., Islamic Azad University, Garmsar, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]

Introduction: Adolescent attachment styles have a deep relationship with emotion regulation mechanisms; insecure styles (anxious or avoidant) reduce the ability to identify and express emotions (alexithymia) and increase the tendency to negative emotions. The present study aimed to investigate the relationship between attachment styles with symptoms of obsessive-compulsive disorder and alexithymia in second-year male high school students in Tehran.
Methods: The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study included all second-year male high school students in Tehran, District 13. (N=3278). A sample size of 344 people was selected from the present statistical population based on the Morgan table using cluster random sampling. The Toronto alexithymia questionnaire, Collins and Reed Attachment Style Questionnaire, and Maudsley Obsessive-Compulsive Disorder Questionnaire were used to collect data. Data analysis was performed using SPSS-24 software and Pearson correlation coefficient test and multiple regression with respect to statistical assumptions.
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between all dimensions of attachment styles and symptoms of obsessive-compulsive disorder and alexithymia (P≥ 0.001).
Conclusion: According to the results of the study, it can be said that insecure attachment style (anxious/avoidant) is associated with weakness in emotion regulation and increased alexithymia, which intensifies symptoms of obsessive-compulsive disorder in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment Styles
  • Obsessive-Compulsive Disorder
  • Alexithymia