ارائه مدل ساختاری نشانه‌های شخصیت مرزی بر اساس کیفیت رابطه والد- فرزندی با میانجی‌گری تحمل ناکامی در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول)

3 استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی بالینی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران.

10.22038/mjms.2023.26376

چکیده

مقدمه: بروز آسیب‌های روان‌شناختی و شخصیتی مزمن در نوجوانان می‌تواند آینده فردی، خانوادگی و شغلی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری نشانه­های شخصیت مرزی بر اساس کیفیت رابطه والد- فرزندی با میانجی­گری تحمل ناکامی در دانش­آموزان بود.
روش کار­: پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش همبستگی به شیوه‌ مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از بین جامعه آماری پژوهش تعداد 300 دانش­آموز به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه اختلال شخصیت مرزی (BPQ)، پرسش‌نامه رابطه والد- فرزندی (PCRQ) و پرسش‌نامه تحمل ناکامی (FTQ) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، به وسیله نرم‌افزار SPSS و Amos ویرایش 23 صورت گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که مدل ساختاری پژوهش با داده­های گردآوری شده برازش دارد. همچنین نتایج نشان داد کیفیت رابطه والد- فرزندی به صورت مستقیم و معنادار بر تحمل ناکامی و نشانه‌های شخصیت مرزی در دانش­آموزان اثر دارد (001/0=p). علاوه بر این تحمل ناکامی نیز به صورت مستقیم و معنادار بر نشانه‌های شخصیت مرزی در نوجوانان اثر دارد (001/0=p). در نهایت تحمل ناکامی به صورت مثبت و معنادار رابطه بین کیفیت رابطه والد- فرزندی و نشانه‌های شخصیت مرزی در دانش­آموزان را میانجیگری می‌کند (001/0=p).
نتیجه گیری: باتوجه‌به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت کیفیت رابطه والد- فرزندی می­تواند اثری معنادار بر نشانه­های شخصیت مرزی داشته باشد، اما تحمل ناکامی علاوه بر اثر معنادار بر نشانه­های شخصیت مرزی، قادر است نقش میانجی­گری را نیز در رابطه بین متغیرهای این پژوهش ایفا نماید. بر این اساس تدوین و بکارگیری بسته آموزشی با محتوای آموزش تحمل ناکامی می­تواند در جهت کاهش نشانه­های شخصیت مرزی دانش­آموزان موثر و مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model Evaluation of Borderline Personality Symptoms Based on Quality of the Parent-Child Relationship with the Mediation of Failure Tolerance in Students

نویسندگان [English]

  • Mahshid Farzanefard 1
  • Hamidreza Oreyzi Samani 2
  • Gholamreza Talebi 3
1 Ma student, Department of Clinical Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.( (Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Pishtazan Institute of Higher Education, Shiraz, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The occurrence of chronic psychological and personality disorders such as borderline personality disorder in adolescents can affect their personal, family, and career futures. Accordingly the objective of the present study was the model evaluation of borderline personality symptoms based on quality of the parent-child relationship with the mediation of failure tolerance in students.
Methods: The research is applicative and the research method was correlational through structural equations modeling. The statistical population of this research included male and female students of the second secondary level in Isfahan in the academic year of 2023-2024. Among the statistical population, 300 people were selected by available sampling method. The research tools included Borderline Personality Disorder Questionnaire (BPQ), Parent-Child Relationship Questionnaire (PCRQ) and Failure Tolerance Questionnaire (FTQ). The data analysis was conducted through structural equations modeling via SPSS and Amos versions 23.
Results: The results showed that the structural model of the research fits the collected data. Also, the results showed that quality of the parent-child relationship has a direct and significant effect on failure tolerance and borderline personality symptoms in students (p=0.001). In addition, the failure tolerance also have a direct and significant effect on borderline personality symptoms in students (p=0.001). Finally, failure tolerance positively and meaningfully mediate the relationship between quality of the parent-child relationship and borderline personality symptoms in students (p=0.001).
Conclusion: According to the results of the present study, it can be said that quality of the parent-child relationship can have a significant effect on borderline personality symptoms, but failure tolerance, in addition to having a significant effect on borderline personality symptoms, can also play a mediating role in the relationship between the variables of this study. Accordingly, developing and implementing an educational package with failure tolerance training content can be effective and useful in reducing borderline personality symptoms in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Borderline Personality Symptoms
  • Quality of the Parent-Child Relationship
  • Failure Tolerance
  • Students