اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی کودکان 9 تا 12 سال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول).

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه به کودکان بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی کودکان 9 تا 12 سال انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 9 تا 12 سال بود که در پایه چهارم، پنجم و ششم دبستان در سال تحصیلی 1403-1402 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 کودک 9 تا 12 سال با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 کودک در گروه آزمایش و 17 کودک در گروه گواه). کودکان حاضر در گروه آزمایش مداخله آموزش فلسفه به کودکان را طی دوازده هفته در دوازده جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از مقیاس ابرازگری هیجان کودکان (EESC) و مقیاس شایستگی اجتماعی (SCS) استفاده شد. داده‌های با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش فلسفه به کودکان بر شایستگی اجتماعی (0001/0>P؛ 63/0=Eta؛ 17/51=F) و ابرازگری هیجانی (0001/0>P؛ 63/0=Eta؛ 76/57=F) کودکان 9 تا 12 سال تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش فلسفه با آشنایی کودکان با ﻣﻬﺎرت‌ﻫﺎی ﻫﻤﮑﺎری و ﺗﻔﮑﺮ، ﺑﻬﺒﻮد ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ‌ﭘﺬﯾﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، رشد تفکر انتقادی و کشف توانایی‌های شناختی و ادراکی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Teaching Philosophy to Children on Emotional Social Competence and Emotional Expressiveness of 9-12 Year Old Children

نویسندگان [English]

  • Pardis Sadat Mojtabavi 1
  • Masoumeh Behbodi 2
  • Nasrin Bagheri 3
1 PhD student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Roudhan Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Counseling, Rodhan Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Roudhan Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of teaching philosophy to children on social competence and emotional expressiveness of 9-12 year old children. The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the research included children aged 9 to 12 who were studying in the fourth, fifth and sixth grades of primary school in the academic year of 2022-2023 in Tehran. In this research, 35 children aged 9 to 12 were selected by purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups (18 children in the experimental group and 17 children in the control group). The children in the experimental group received the intervention of teaching philosophy to children during twelve weeks in twelve 75-minute sessions. Emotional Expression Scale of Children (EESC) and Social Competence Scale (SCS) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that teaching philosophy to children has significant effect on the social competence (p<0.0001, Eta=0.63, F=51.17) and emotional expressiveness (p<0.0001, Eta= 0.63, F=57.76) in the 9-12 year old children. Based on the findings of the research, it can be concluded that teaching philosophy by introducing students to cooperation and thinking skills, improving communication and social responsibility, developing critical thinking and discovering cognitive and perceptive abilities can be used as an efficient method to improve social competence and emotional expressiveness of children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Children
  • Social Competence
  • Emotional Expressiveness
  • Teaching Philosophy to Children