تدوین مدل علی رفتارهای خود آسیب رسان بر اساس سبک های دلبستگی با میانجی گری ابعاد نابهنجار شخصیت در دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران

2 گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.

10.22038/mjms.2021.53979.3145

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل علی رفتارهای خود آسیب‌رسان بر اساس سبک‌های دل‌بستگی و ابعاد نابهنجار شخصیت در دانش‌آموزان شهر بوکان بود.
روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری در این پژوهش تمام دانش‌آموزان مدارس دوره‌ی دوم متوسطه استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 98-97 بود. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 214 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه آسیب به خود سانسون، پرسشنامه دل‌بستگی کولینز و رید، پرسشنامه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه یانگ و پرسشنامه ابعاد نابهنجار شخصیت و برای تحلیل داده‌ها از روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که ارتباط بین نمره کل رفتار خودآسیب‌رسان با تمامی ابعاد نابهنجار شخصیت و همه مولفه های دلبستگی به جز دلبستگی ایمن رابطه مثبت دارد اما با دلبستگی ایمن رابطه منفی دارد. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دلبستگی با رفتار خود آسیب رسان با میانجیگری ابعاد نابهنجار شخصیت رابطه دارد.
نتیجه گیری: این یافته‌ها در درمان و پیشگیری از رفتارهای خود آسیب‌رسان تلویحات مهمی دارد و می‌توان از طریق شناسایی سبک‌های دل‌بستگی و ابعاد شخصیتی نابهنجار، آسیب‌پذیر بودن نسبت به رفتارهای خود آسیبی را در آن‌ها پیش‌بینی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a causal model of self-harming behaviors based on attachment styles mediated by abnormal personality dimensions in students

نویسندگان [English]

  • Mastoreh Hamedan 1
  • Reza Tasbihsazan 2
  • Ali Khademi 2
1 Student of Ph.D. of psychology, Dep, Psychology, Azad Islamic University, Urmia, Iran
2 Dep, of Psychology, Azad Islamic University, Urmia, Iran
چکیده [English]

Abstract
Background & Objectives: The purpose of this study was to develop a causal model of self-harming behaviors based on attachment styles and abnormal personality dimensions in students Boukan City.
Methods: The research method in this study was correlational. The statistical population in this study was all high school students in West Azerbaijan province in the academic year of 1997-98. In this study, 214 people were selected using available sampling method. Sanson self-harm questionnaire, Collins and Reed attachment questionnaire, Young's early maladaptive schema questionnaire and abnormal personality dimensions questionnaire were used to collect data. Pearson correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data.
Results: The results showed that the relationship between the total score of self-harming behavior with all abnormal dimensions of personality and all components of attachment except secure attachment has a positive relationship but has a negative relationship with secure attachment. The results also showed that attachment to self-injurious behavior is related to the mediation of abnormal dimensions of personality.
Conclusion: These findings have important implications in the treatment and prevention of self-harming behaviors and can be predicted by identifying attachment styles and abnormal personality dimensions, vulnerability to self-harming behaviors in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-harming behavior
  • attachment styles
  • abnormal personality dimensions