اثربخشی بسته آموزشی فراتشخیصی مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس و اضطراب دختران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: نوجوانی مرحله‌ای از رشد است که فرایندهای روان‌شناختی، شناختی و هیجانی افراد دچار دگرگونی می‌شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی فراتشخیصی مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس و اضطراب دختران نوجوان انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران نوجوان متوسطه اول (کلاس هفتم تا نهم) آموزشگاه‌های شهرستان رامسر در تابستان 1399 بود. در این پژوهش تعداد 20 دختر نوجوان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند (10 نوجوان در گروه آزمایش و 10 نوجوان در گروه گواه). گروه آزمایش مداخله بسته آموزشی فراتشخیصی مهارت‌های زندگی را طی سه ماه در 12 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه عزت‌نفس (کوپراسمیت، 1967) و پرسشنامه اضطراب (کتل، 1970) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بسته آموزشی فراتشخیصی مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس و اضطراب دختران نوجوان تأثیر معنادار داشته (p<0/001) و توانسته منجر به افزایش عزت‌نفس و کاهش اضطراب این افراد شود.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش خودمتمایزسازی با بهره‌گیری از فنون درمان پذیرش و تعهد، درمان متمرکز بر شفقت و رفتاردرمانی دیالیکتیکی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت افزایش عزت‌نفس و کاهش اضطراب دختران نوجوان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Trans-Diagnostic Training of Life Skills on The Self-Esteem and Anxiety of Female Adolescents

نویسندگان [English]

  • mandana abdolkarimi 1
  • taher tizdast 2
1 Ma student of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Tonekabon Branch, Tonekabon, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: the adolescence is a stage in the human growth which alters his psychological, cognitive and emotional processes. Therefore, the present study was conducted to investigate the effectiveness of trans-diagnostic training of life skills on the self-esteem and anxiety of female adolescents.
Material and method: it was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The statistical population included all first high school (seventh to ninth grade) female students at the schools of Ramsar in the summer of 2019. 20 female adolescents were selected though purposive sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (10 adolescents in the experimental and 10 in the control group). The experimental group received twelve seventy-five-minute intervention sessions of trans-diagnostic training of life skills during three month. The applied questionnaires in this study included self-esteem questionnaire (Cooper Smith, 1967) and anxiety questionnaire (Kettle, 1970). The data from the study were analyzed through ANCOVA method.
Findings: the results showed that the trans-diagnostic training of life skills has had significant effect on the self-esteem and anxiety of female adolescents (p<0.001) and led to the increase of self-esteem and decrease of anxiety in them.
Conclusion: the findings of the present study revealed that training self-differentiation can be applied as an efficient method to increase self-esteem and decrease anxiety in female adolescents through employing therapy techniques of acceptance and commitment, the therapy based on compassion, and dialectic behavior therapy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • trans-diagnostic training package of life skills
  • self-esteem
  • anxiety
  • female adolescents