اثربخشی آموزش خودنظم‌دهی هیجانی بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی دانش‌آموزان پسر دارای نشانه‌های قلدری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

4 استادیار گروه روان‌شناسی، واحدگچساران، دانشگاه آزاد اسلامی، گچساران ، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر، به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش خودنظم‌دهی هیجانی بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی دانش‌آموزان پسر دارای نشانه‌های قلدری انجام شد.
روش کار: این پژوهش به‌صورت آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر دارای نشانه‌های قلدری دوره متوسطه اول شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش 40 نفر از دانش‌آموزان دارای علائم و نشانه‌های قلدری بودند که به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند (هر گروه 20 نفر). ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه قلدری (اسپلیج و هولت، 2001)، شایستگی اجتماعی (کینگ و آمونز، ۱۹۹۰) و ابرازگری هیجانی (فلنر، لیاس و فیلیپس،۱۹۹۰) بود. پیش از شروع مداخله، پیش‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد، سپس گروه‌ آزمایشی به مدت 9 هفته تحت آموزش خودنظم‌دهی هیجانی قرار گرفت، اما گروه گواه، مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از شروع مداخله تعداد 4 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 3 دانش‌آموز در گروه گواه ریزش داشتند. در پایان مداخله، از هر دو گروه پس‌آزمون و بعد از گذشت 2 ماه از اجرای پس‌آزمون، از هر دو گروه آزمون پیگیری به عمل آمد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش خودنظم‌دهی هیجانی بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی دانش‌آموزان پسر دارای نشانه‌های قلدری به‌طور معنی‌داری اثر دارد (001/0>p). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به افزایش شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی دانش‌آموزان پسر دارای نشانه‌های قلدری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Emotional Self-Regulation Training on the Social Competence and Emotional Expressiveness in Male Students with the Signs of Bullying

نویسندگان [English]

  • enayatallah falahat 1
  • ezzat deireh 2
  • Naser Amini 3
  • Shahdokht Azadi 4
1 PhD student in Psychology, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Psychology, Gachsaran Branch, Islamic Azad University, Gachsaran, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: The present study was conducted to determine the efficacy of emotional self-regulation training on the social competence and emotional expressiveness in the male students with the signs of bullying.
Methodology: It was an experimental study with pretest, posttest, control group and two-month follow-up period. The statistical population of the study included male students with signs of bullying in the first secondary school of Yasouj in the academic year 2018-19. The research sample included 40 students with the signs of bullying who were selected through multi-stage random sampling method and randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 20 students). The research instruments included bullying (Espelage, Holt, 2001), social competence (Felner, Lease, Philips, 1990) and emotional expressiveness (King, Emmons, 1990) questionnaires. The pretest was administered on two groups before starting the intervention; afterwards, the experimental group was under emotional self-regulation training for nine weeks, although the control group didn’t receive any intervention. After the intervention, 4 students in the experimental group and 3 students in the control group had a fall. At the end of the intervention, both groups were taken the posttest and the follow-up test was too taken two months after posttest.
Findings: The results showed that emotional self-regulation training has significant effect on the social competence and emotional expressiveness in male students with the signs of bullying. Thus, this intervention was able to increase the social competence and emotional expression of male students with signs of bullying.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional expressiveness
  • emotional self-regulation
  • social competence
  • bullying