مقایسه اثربخشی آموزش به روش یادگیری در حد تسلط، یادگیری معنادار و یادگیری هوشمند بر یادگیری دانش‌آموزان پسر پایه دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: امروزه یکی از بحث‌هایی که محققان را به سوی یادگیری مطلوب هدایت می‌کند، کنکاش در مورد شیوه‌ها و سبک‌های یادگیری ‌است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش به روش یادگیری در حد تسلط، یادگیری معنادار و یادگیری الکترونیکی بر مفاهیم پایه فارسی دانش‌آموزان پسر پایه دوم ابتدایی بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود. حجم نمونه شامل 200 دانش‌آموز بودند که که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. هر چهار گروه علاوه بر اینکه در کلاس‌های عادی خود مثل گروه کنترل شرکت کردند، به تفکیک هر کدام مداخله خاص خود را دریافت نمودند. بعد از اتمام جلسات از هر 4 گروه (پس‌آزمون) امتحان مفاهیم درس فارسی گرفته شد و بعد از دو ماه پیگیری را انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون فارسی (محقق ساخته) بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که رابطه ترکیب خطی نمرات درس فارسی با متغیرهای مستقل معنادار است و برنامه مداخله‌ای بر نمرات فارسی اثر داشته است. نتایج تحلیل واریانس با اندازگیری‌های مکرر نشان داد که تاثیر زمان اندازگیری و اثر تعامل بین زمان و گروه نیز معنادار می‌باشد. بنابراین می‌توان بیان کرد که تفاوت میانگین نمرات فارسی در زمان‌های مختلف با توجه به سطوح متغیر گروه متفاوت است. همچنین تاثیر گروه (آموزش به روش یادگیری در حد تسلط، یادگیری معنادار وروش هوشمند) بر میانگین نمرات فارسی معنادار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of fluency learning, meaningful learning and intelligent learning of second grade male students

نویسندگان [English]

  • mohammadreza ghasemi 1
  • maryam chorami 2
  • reza ahmadi 2
  • Ahmad ghazanfari 3
1 PhD Student in Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
3 Associate Professor, Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
چکیده [English]

Introduction & Objective: Today, one of the debates that leads researchers to desirable learning is the research on learning methods and styles. Accordingly, the aim of the present study was to compare the effectiveness of fluency learning, meaningful learning and e-learning on the basic Persian concepts of second grade male students.
Materials and Methods: The research method was quasi-experimental (pre-test, post-test and follow-up with control group). The statistical population of this study included all second grade elementary students in Isfahan in the academic year 2018-2019. The sample size consisted of 200 students who were selected by cluster sampling. All four groups, in addition to attending their regular classes as a control group, received their own intervention separately. At the end of the sessions, Persian exam concepts were taken from all 4 groups (post-test) and after two months, follow-up was performed.
Results: The results showed that the relationship between the linear combination of Persian course scores and independent variables was significant and the intervention program had an effect on Persian grades. The results of analysis of variance with repeated measures showed that the effect of measurement time and the effect of interaction between time and group are also significant. Therefore, it can be said that the difference in the mean of Persian scores at different times is different according to the variable levels of the group. Also, the effect of group (teaching by mastering learning method, meaningful learning and intelligent method) on the mean of Persian scores is significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mastery Learning Method
  • Meaningful Learning
  • Intelligent Learning
  • Persian Concepts