مقایسه اثربخشی برنامه پیشگیری پنسلوانیای کلاسیک و برنامه پیشگیری پنسلوانیا براساس معیارهای ایرانی اسلامی بر روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

چکیده

هدف ازپژوهش حاضر بررسی مقایسه ای اثربخشی برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به دو صورت کلاسیک و منطبق شده با معیارهای ایرانی اسلامی بر روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود. بدین منظور از بین مادران دانش آموزان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که در مرکز توان بخشی شاهرود دارای پرونده بودند و ابتلاء آنها به اختلال اوتیسم توسط یک روان پزشک شناسایی و ثبت شده بود 45 نفر داوطلب به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل جایگزین شدند، به گونه ای که هر گروه 15 نفر را شامل شد. مداخلات در پنج جلسه هفتگی دو ساعته صورت گرفت و شرکت کنندگان قبل و بعد از آن به پرسشنامه روابط موضوعی بل پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری کووارانس چندمتغیره نشان داد کهبین اثربخشی این دو روش مداخله بر روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که برنامه پیشگیری پنسیلوانیا بر اساس معیارهای ایرانی اسلامی بهبود معناداری را در مقیاس های دلبستگی ناایمن و بی کفایتی اجتماعی روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم در سطح 05/0P< باعث شد در حالیکه برنامه پیشگیری پنسیلوانیای کلاسیک بر هیچ یک از حیطه های روابط موضوعی تاثیرمعنادار نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of effectiveness of Pennsylvania prevention program in clasic form and Pennsylvania prevention program in accordance with Iranian Islamic standards on objective relations in Mothers of children with Autism specrtom disorders

نویسندگان [English]

  • Masoomeh Ghodrati 1
  • Mohammad Hatami 2
  • Hakimeh Aghaei 3
1 Phd. Student&sbquo; Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University&sbquo; shahroud, Iran
2 associate professor Department of Clinical Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
3 3. Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University&sbquo; Shahroud, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to compare the effectiveness of the Pennsylvania prevention program in both classical and adapted to Iranian-Islamic criteria on the thematic relationships of mothers of children with autism spectrum disorders. For this purpose, among the mothers of students with autism spectrum disorders who had a file in Shahroud Rehabilitation Center and their autism was identified and registered by a psychiatrist, 45 volunteers were selected by availability and completely randomly. They were replaced in two intervention groups and one control group, so that each group included 15 people. The interventions were performed in five two-hour weekly sessions and participants answered the Bell Thematic Relationship Questionnaire before and after. Data analysis using multivariate covariance statistical method showed that there is a significant difference between the effectiveness of these two methods of intervention on the thematic relationships of mothers of children with autism spectrum disorders. The scales of insecure attachment and social incompetence caused the thematic relationships of mothers of children with autism spectrum disorders at the level of P <0.05, while the classic Pennsylvania prevention program had no significant effect on any of the thematic relationships.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pennsylvania prevention program
  • Iranian Islamic standards
  • objective relations
  • mothers
  • autism