اثربخشی بازی رایانه ای شناختی لوموسیتی بر حافظه کاری و سرعت پردازش در دانش آموزان دختر مقطع

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.

2 گروه روانشناسی, واحد لاهیجان , دانشگاه آزاد اسلامی, لاهیجان, ایران. (نویسنده مسئول)

10.22038/mjms.2025.26614

چکیده

مقدمه: بازی های شناختی_ رایانه ای یک شیوه جدید و برانگیزاننده برای دانش آموزان می باشد که می تواند علاوه بر جنبه های سرگرم کننده، به آن ها کمک کند تا کارکردهای شناختی خود را اعم از سرعت پردازش، توجه انتخابی و حافظه کاری را اتقا بخشند که ارتباط نزدیکی با موفقیت تحصیلی آنها در سال­های مدرسه دارد.
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر اثربخشی بازی رایانه ای شناختی لوموسیتی بر حافظه کاری و سرعت پردازش در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی بود.
روش کار:  پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از دسته تحقیقات نیمه آزمایشی با گروه کنترل و هدف بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر دبستان شهید دانش حجتی شهرستان رشت بود. از این میان تعداد 34 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبستان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی  در دو  گروه آزمایشی (17 نفر) و گواه (17 نفر) گمارده شد. آزمون مرتب کردن حروف ـ ارقام، آزمون رمز نویسی و نمادیابی وکسلر و آزمون فراخنای ارقام، قبل و بعد از دوره انجام تحقیق از آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل گرفته شد.  به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مثل میانگین واریانس و انحراف استاندارد و همچنین از روش های آمار استنباطی مثل تحلیل واریانس یک طرفه آزمون برابری لوین به منظور برابری و همسانی گروه آزمایش و گواه و کوواریانس برای بررسی تفاوت نمرات پیش آزمون- پس آزمون و تفاوت گروه ها استفاده شد. 
نتایج: بررسی تحلیل کوواریانس در متغیرهای حافظه کاری و سرعت پردازش بین گروه های آزمایش و گواه تفاوت معنی داری را نشان داد که ناشی از بازی رایانه ای_شناختی، لوموسیتی بود.
نتیجه گیری: راساس نتایج تحقیق حاضر، آگاهی دادن به والدین، معلمان مربیان ارائه راهکارهای عملی به مسئولین مدارس اطلاع رسانی به کارشناسان سازمان آموزش و پرورش روانشناسان و متخصصان درباره نقش و اهمیت بازیهای رایانه ای شناختی، تأثیر به سزایی در بهبود توانمندهای شناختی از جمله حافظه کاری در کودکان با عملکرد بالا خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of the cognitive computer game Lumosity on working memory and processing speed in female elementary school students

نویسندگان [English]

  • Sara Hematpour chenari 1
  • Tahereh HamzehPoor Haghighi 2
1 Department of Psychology, La.C., Islamic AzadUniversity,Lahijan,Iran.
2 Department of Psychology, La.C., Islamic AzadUniversity,Lahijan,Iran. )Corresponding author(
چکیده [English]

Introduction: Cognitive computer games are a new and stimulating method for students that, in addition to being entertaining, can help them improve their cognitive functions, including processing speed, selective attention, and working memory, which are closely related to their academic success in school years. The aim of the present study was to determine the effectiveness of the Lumosity cognitive computer game on working memory and processing speed in elementary school female students
Methods: The present study was applied in terms of purpose and semi-experimental research with a control and target group in terms of method. The statistical population of the present study included all female students of Shahid Danesh Hojjati Elementary School in Rasht City. Of these, 34 female elementary school students were selected through convenience sampling and randomly assigned to two experimental (17 people) and control (17 people) groups. The letter-digit sorting test, Wechsler coding and symbol recognition test, and digit span test were administered to the subjects in the experimental and control groups before and after the research period. In order to analyze the data, descriptive statistical methods such as mean variance and standard deviation, as well as inferential statistical methods such as one-way analysis of variance, Levine's equality test, were used to determine the equality and similarity of the experimental and control groups, and covariance was used to examine the difference in pre-test-posttest scores and the differences between the groups.
Findings: The analysis of covariance in the variables of working memory and processing speed between the experimental and control groups showed a significant difference, which was due to the cognitive computer game, Lumosity.
Conclusion: Based on the results of the present study, informing parents, teachers, and coaches, providing practical solutions to school officials, and informing experts from the Education Organization, psychologists, and specialists about the role and importance of cognitive computer games will have a significant impact on improving cognitive abilities, including working memory, in high-functioning children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lumosity game
  • working memory
  • processing speed