تبیین فرایند تجربه نشاط و خودباوری در دانشجویان از طریق تمرینات مقاومتی: پژوهشی کیفی با رویکرد نظریه داده‌بنیاد اشتراوس و کوربین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ،تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین فرایند تجربه‌ی نشاط، خودباوری و سبک زندگی فعال در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پی مشارکت در یک برنامه هشت‌ هفته‌ای تمرینات مقاومتی بود.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش نظریه داده‌بنیاد نظام‌مند اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی شرکت‌کننده در دوره تمرینات مقاومتی بود و نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته عمیق گردآوری و با سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که تجربه تمرین در دانشجویان یک «فرآیند تحول روانی–اجتماعی» را رقم می‌زند. این فرآیند از تعامل میان شرایط علّی (فشار تحصیلی و نیاز به بازسازی روانی)، شرایط زمینه‌ای (محیط حمایتی تمرین، تعامل اجتماعی و نقش مربی)، شرایط مداخله‌گر (انگیزه درونی، الگوهای خواب و تغذیه) و راهبردهای خودتنظیمی (برنامه‌ریزی، خودنظارتی و تمرکز بر پیشرفت شخصی) شکل گرفت و پیامدهایی مانند افزایش نشاط روانی، رشد خودباوری، احساس توانمندی، بهبود تصویر بدنی و اصلاح سبک زندگی به دنبال داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که تمرینات مقاومتی در محیط دانشگاهی فراتر از تمرین بدنی بوده و کارکردی هویتی، روانی و اجتماعی دارد و می‌تواند در طراحی مداخلات سلامت دانشجویی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the Process of Experiencing Vitality and Self-Belief among University Students through Resistance Training: A Qualitative Grounded Theory Study

نویسنده [English]

  • Keyvan Moradian
Department of Sport Sciences and Health , Amirkabir University of Technology, Tehran,Iran
چکیده [English]

Introduction and purpose: Introduction: The present study aimed to explain the process by which participation in an eight-week resistance training program shaped university students’ experiences of vitality, self-belief, and an active lifestyle.
Methodology: A qualitative design using the systematic grounded theory approach of Strauss and Corbin (1998) was employed. The study setting was Amirkabir University of Technology, and participants were undergraduate students who voluntarily engaged in structured resistance training sessions. Purposive and theoretical sampling continued until data saturation. Data were collected through in-depth semi-structured interviews and analyzed using open, axial, and selective coding.
Findings: Findings revealed that resistance training created a “psychosocial transformational process” for students. This process emerged through the interaction of causal conditions (academic pressure and psychological fatigue), contextual conditions (supportive training environment, group interaction, and instructor feedback), intervening conditions (intrinsic motivation, sleep and nutrition patterns), and action–interaction strategies (self-regulation, self-monitoring, and focusing on personal progress). The consequences included enhanced vitality, increased self-confidence, improved body image, and the adoption of a healthier lifestyle.
Conclusion: The study concludes that resistance training in an academically demanding university setting functions beyond physical exercise and contributes to psychological empowerment, identity reconstruction, and the promotion of student well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resistance training
  • Grounded theory
  • Vitality
  • Self-belief
  • Active lifestyle
  • University students