الگوی نظری ارتقای سلامت دانشجویان از مسیر مشارکت در ورزش‌های گروهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هدف این پژوهش، تبیین الگوی نظری ارتقای سلامت دانشجویان از مسیر مشارکت در ورزش‌های گروهی با رویکرد کیفی و مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد نظام‌مند اشتراوس و کوربین بود. سلامت دانشجویان به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی کیفیت نظام آموزش عالی، تحت تأثیر فشارهای تحصیلی، روانی و اجتماعی دوران دانشجویی قرار دارد و شناسایی مداخلات مؤثر، پایدار و فرهنگ‌پذیر در این حوزه ضروری است. در این راستا، ورزش‌های گروهی به‌مثابه فضایی اجتماعی–تعامل‌محور، ظرفیت بالقوه‌ای برای ارتقای سلامت چندبعدی دانشجویان دارند.
روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش نظریه داده‌بنیاد انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل دانشجویان فعال در ورزش‌های گروهی دانشگاهی، مربیان و کارشناسان تربیت‌بدنی بودند که به‌صورت هدفمند و تا دستیابی به اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته عمیق گردآوری و بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای افزایش اعتبار یافته‌ها از راهبردهایی همچون بازبینی مشارکت‌کنندگان، بررسی همتایان و مثلث‌سازی داده‌ها استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که مقوله هسته‌ای پژوهش «ارتقای سلامت چندبعدی دانشجویان از مسیر تجربه مشارکتی–اجتماعی ورزش‌های گروهی» است. شرایط علّی شامل انگیزه‌های سلامت‌محور، نیاز به تعلق اجتماعی و تجربه‌های پیشین ورزشی؛ شرایط زمینه‌ای شامل فرهنگ ورزشی دانشگاه، امکانات و سیاست‌های حمایتی؛ و شرایط مداخله‌گر شامل کیفیت روابط تیمی و نقش مربی بودند. دانشجویان در واکنش به این شرایط، راهبردهایی مانند مشارکت فعال تیمی، تعامل اجتماعی سازنده و تنظیم هیجانی را اتخاذ می‌کنند که در نهایت به پیامدهایی نظیر بهبود سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی، افزایش خودکارآمدی و تقویت سرمایه اجتماعی منجر می‌شود.
نتیجه گیری: این پژوهش نشان می‌دهد که ورزش‌های گروهی، فراتر از یک فعالیت جسمانی، یک مداخله اجتماعی روانی مؤثر برای ارتقای سلامت دانشجویان محسوب می‌شوند. الگوی نظری ارائه‌شده می‌تواند به‌عنوان چارچوبی بومی برای طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های ارتقای سلامت در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Theoretical Model of Enhancing University Students’ Health Through Participation in Team Sports

نویسنده [English]

  • Keyvan Moradian
Department of Sport Sciences and Health , Amirkabir University of Technology, Tehran,Iran
چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to develop a theoretical model explaining how participation in team sports contributes to the enhancement of university students’ health, using a qualitative approach based on Strauss and Corbin’s systematic grounded theory. Student health has become a central concern in higher education systems due to increasing academic pressures, psychological stressors, and social challenges during the university period. Identifying effective, sustainable, and culturally adaptable interventions is therefore essential. In this context, team sports represent a socially embedded activity with significant potential for promoting multidimensional health among students.
Methods: This qualitative study employed grounded theory methodology. Participants included university students actively engaged in team sports, university coaches, and physical education experts, who were selected through purposive sampling until theoretical saturation was achieved. Data were collected through in-depth semi-structured interviews and analyzed through open, axial, and selective coding. Strategies such as member checking, peer debriefing, and data triangulation were used to enhance the trustworthiness of the findings.
Results:  The results revealed a core category entitled “Enhancement of students’ multidimensional health through participatory–social experiences of team sports.” Causal conditions included health-oriented motivations, the need for social belonging, and prior sport experiences. Contextual conditions consisted of university sport culture, facilities, and supportive policies, while intervening conditions involved the quality of team relationships and the role of coaches. Students adopted strategies such as active team participation, constructive social interaction, and emotional regulation, leading to outcomes including improved psychological, social, and physical health, increased self-efficacy, and enhanced social capital.
Conclusion: The findings suggest that team sports should be viewed not merely as physical activities, but as powerful social–psychological interventions for promoting student health. The proposed theoretical model offers a culturally grounded framework that can inform health promotion policies and sport-based interventions within higher education institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student Health
  • Team Sports
  • Grounded Theory
  • Psychological and Social Health
  • Sport Participation
  • Higher Education