مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی ، واحدرودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ، ایران. (نویسنده مسئول)

3 استادیار، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران ، ایران.

4 استادیار ، گروه روانشناسی ، واحدرودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ، ایران.

چکیده

مقدمه: توجه به سلامت روان و کارکرد شناختی مطلوب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی در جوامع برخوردار است. از این رو ، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر مهارتهای توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 51 دانش آموز به عنوان حجم نمونه تعیین گردیدند که به صورت تصادفی در سه گروه 17 نفره :دو گروه آزمایش شامل ، نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و گروه کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان 8 تا 16 ساله شهر تهران در سال 1400 تشکیل داده است. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار IVA-2 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.
یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد نوروفیدبک درمقایسه با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای یا tdcs روش موثرتری برای افزایش بازداری پاسخ شنیداری است و هر دو درمان به تنهایی بر بهبود مهارتهای توجه و بازداری پاسخ موثر بودند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر بهبود مهارتهای توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان موثر است. یافته های مذکور می تواند برای انتخاب نوع درمان یاریگر درمانگران باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectivenss of interventions based on neural feedback and transcranial electrical stimulation with direct current on attention and response inhibition of students

نویسندگان [English]

  • Mahboubeh Karimi 1
  • Nasrin Bagheri 2
  • Paiman Hasani abharian 3
  • Haeideh Saberi 4
1 PhD student Psychology , Department of Psychology , Roudehen Branch , Islamic Azad University, Roudehen , Iran.
2 Assistant Professor، Department of Psychology , Roudehen Branch , Islamic Azad University ,Roudehen ,Iran. (Corresponding author)
3 Assistant Professor، Higher Education Institute of Cognitive Sciences, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor، Department of Psychology , Roudehen Branch , Islamic Azad University ,Roudehen ,Iran.
چکیده [English]

Introduction: Paying attention to the mental health and optimal cognitive function of children and adolescents is of great importance in societies. Therefore, the current research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of neurofeedback and transcranial electrical stimulation on students' attention and response inhibition skills.
Methodology: This quasi-experimental research was conducted in the form of pre-test, post-test and one-month follow-up with a control group. The number of 51 students was determined as the sample size, and they were randomly divided into three groups of 17: two experimental groups including neurofeedback and transcranial electrical stimulation and the control group. The statistical population of the research was made up of all students aged 8 to 16 in Tehran in the year 1400. The data collection tool included IVA-2 software. A mixed analysis of variance test was used to analyze the data.
Findings: The results of this research showed that neurofeedback compared to transcranial electrical stimulation or tdcs is a more effective method for increasing auditory response inhibition, and both treatments alone were effective in improving attention skills and response inhibition.
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that neurofeedback and transcranial electrical stimulation are effective in improving students' attention and response inhibition skills. The mentioned findings can help therapists to choose the type of treatment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • neurofeedback
  • transcranial electrical stimulation
  • attention
  • response inhibition
1. Azizi, s., Ebrahimi , MT.,Shamshirian, A.,
Hoshmand.SH., Ebrahimi,m., Saied Esmaeeli,
F.,et.al.(2015) . Examining the level of depression among
students of Paramedical Faculty of MazandaranUniversity
of Medical Sciences in 2014. Tabari Preventive Medicine
Journal, 1 (3): 41-4 Persian
2.Bore, M., Kelly, B., & Nair, B. (2016). Potential
predictors of psychological distress and well-being in
medical students: a cross-sectional pilot study. Advances
in medical education and practice, 7, 125.
3.Dyrbye, L. N., West, C. P., Satele, D., Boone, S., Tan,
L., Sloan, J., & Shanafelt, T. D. (2014). Burnout among
US medical students, residents, and early career
physicians relative to the general US population.
Academic Medicine, 89(3), 443-451.
4.Nakahara, K., Hayashi, T., Konishi, S., & Miyashita, Y.
(2002). Functional MRI of macaque monkeys performing
a cognitive set-shifting task. Science, 295(5559), 1532-
1536.
5.Wangler S GH, Albrecht B, Studer P, Rothenberger A,
Moll GH, et al. Neurofeedback in children with ADHD:
specific event-related potential findings of a randomized
controlled trial. Clin Neurophysiol 2011 ; 122:942-50.
6. Omidinejad, M., Salibi,J.& Namvar, H.(2019).
Investigating neurofeedback intervention on attention and
concentration, behavioral problems and social-emotional
adjustment of children with attention deficit/hyperactivity
disorder aged 6 to 21 years. Journal of the Faculty of
Medicine, University of Medical Sciences, 1456-
1466:2(62). Persian.
7. Sironi, V. A. (2011). Origin and evolution of deep brain
stimulation. Frontiers in integrative neuroscience, 5, 42.
8 Sarmad,Z., Bazargan,A., Hijazi,E. The book of research
methods in behavioral sciences. Tehran. Ageh.(1385).
Persian
9. Madani, A., Heydari, Nasab, L., Yaqoubi, H., Rostami,
R. (2013) Investigating the effectiveness of
neurofeedback in reducing symptoms of attention deficit
and concentration and reducing hyperactivity and
impulsivity in adults with attention deficit/hyperactivity
disorder. ADHA, biannual scientific-research journal of
Shahid University, 21st year - new period, number 11,
autumn and winter 1. Persian
10.Wangler S GH, Albrecht B, Studer P, Rothenberger A,
Moll GH, et al. Neurofeedback in children with ADHD:
specific event-related potential findings of a randomized
controlled trial. Clin Neurophysiol 2011 ; 122:942-50.
11.Sarkis, R. A., Kaur, N., & Camprodon, J. A. (2014).
Transcranial direct current stimulation (tDCS):
modulation of executive function in health and disease.
Current Behavioral Neuroscience Reports, 1(2), 74-85.