نقش فناوری اطلاعات در طراحی مدل بازاریابی گردشگری پزشکی (رویکرد ترکیبی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات نقش بزرگی را در توسعه گردشگری پزشکی ایفا می کند و تهیه بهترین امکانات درمانی برای متخصصان پزشکی، امری حیاتی شده است. هدف اصلی این پژوهش نقش فناوری اطلاعات در طراحی مدل بازاریابی گردشگری پزشکی رویکرد ترکیبی است.
روش کار: در این تحقیق پژوهشگر از رویکرد ترکیبی استفاده کرده است. برای این منظور، در مطالعه اول، برای شناخت مؤلفه‌ های فناوری اطلاعات در طراحی مدل بازاریابی گردشگری پزشکی رویکرد ترکیبی از رویکرد داده بنیاد و در مطالعه دوم، به آزمون مدل با استفاده از روش کمی پرداخته شده است. ابزار جمع‌آوری داده ‌های مورد نیاز در مطالعه اول، پروتکل و مصاحبه عمیق، با ده مدیر بیمارستان بین المللی و در مرحله بعد، داده‌های مورد نیاز بین 384 بیمار توزیع و نتایج توسط نرم افزار ایموس تحلیل ‌شده است.
نتایج: محقق با انجام ده مصاحبه به اشباع نظری و در نهایت 180 کد باز استخراج و بر اساس دیدگاه اشتروس و کوربین تحلیل و نتایج را در قالب شش بعد اصلی و بیست بعد فرعی ارائه شده است.
نتیجه‌گیری: محقق تحقیق خود را در قالب یک مدل شامل شش بعد، کیفیت خدمات، بسته درمانی مناسب، اعتماد به برند، بازاریابی گردشگری پزشکی، وفاداری به برند و نهایتا فناوری اطلاعات و بیست بعد فرعی ارائه کرده است.
نتایج تحقیق نشان داده است که کیفیت خدمات؛ تجهیزات بیمارستان، همدلی،  اطمینان به کادر درمان و پاسخگویی تاثیر مثبت و معناداری بر افزایش وفاداری به برند بیمارستان و مراکز درمانی گردشگری پزشکی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of information technology in the design of the medical tourism marketing model of a Mix Method Approach

نویسندگان [English]

  • Seyed Yashar Khatamnejad Atashgah 1
  • Maedeh Tofigi Aghdam Miangi 2
  • Seyed Hossein Mansouri 3
1 M.A Business Management, Department of Business Management, Science and Research Branch. Islamic Azad University, Tehran, Iran. (Corresponding Author).
2 M.A student, Department of Technology management and industrial management, Science and Research Branch. Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Ph.D student, Department of Business Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Today, information technology plays a big role in the development of medical tourism, and providing the best treatment facilities for medical professionals has become a vital matter. The main purpose of this research is the role of information technology in the design of the medical tourism marketing model of a Mix Method Approach.
 
Methods: In this research, the researcher has used a combination. For this purpose, in the first study, to know the components of information technology in the design of medical marketing models, therapeutic approaches were given, and in the second study, the model was tested using the low-cost method. The data collection tool required in the first study, the protocol and in-depth interview, with ten international hospital managers, and in the next step, the required data among 384 patients and the results were analyzed by AMOS software.
 
Results: The researcher conducted ten interviews to theoretical saturation and finally extracted 180 open codes and based on Strauss and Corbin's point of view, the analysis and results were presented in the form of six main dimensions and twenty sub-dimensions.
Conclusion: The hypotheses of the research were confirmed and it can be said that the educational package of sustainable life based on the lived experience of couples with experience of divorce is effective on emotional intimacy and this effect has been lasting. Also, the results showed that the training package increased marital compatibility in the experimental group compared to the control group and also decreased marital conflicts.
The results of the research have shown that the services are provided. Hospital equipment, empathy, confidence in personnel and accountability have an effective and significant effect on increasing loyalty to the brand of the hospital and medical treatment centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technology
  • Marketing
  • Tourism
  • Medical Tourism
  • Grounded Theory
  • Mix Method approach
1. Jadhari Dinavi, Vahid; Kabir, Saber (2014) Health tourism and its potentials, a case study of Tabriz
metropolis, National Conference on Architecture and Identity Oriented Urbanization - 2014.
2. 3. Sheikhi Chaman, Mohammad Reza (2019) The role of health tourism in boosting Iran's health
economy, Health Management Journal, Summer 2019, Volume 23, Number 2.
3. 5. Hashempour, Parisa; Afzali, Abolfazl (2019) Overcrowding of tourists in tourist destinations and
local people's fear of tourism industry development, International Conference on Civil Engineering,
Architecture, Development and Regeneration of Urban Infrastructure in Iran - 2019.
4. David, M. (2014). Why men aren’t buying the church’s core product (Part 1). The American Church
Magazine (online). Available: http://church formen.com/productspage/13-14, (Accessed January
2021)
5. White, J.; Cocchi, R2012. The 10 Riskiest Medical Procedures. Healthcare Bus. Technol. May, 4.
2012, [Online]. http://www.healthcarebusinesstech.com/the-10-riskiest-medicalproce- dures/
(accessed Oct 18, 2015).
6. Kim, J. H. 2014. “The Antecedents of Memorable Tourism Experiences: The Development of a Scale
to Measure the Destination Attributes Associated with Memorable Experiences.” Tourism
Management 44 (5): 34–45.
7. Yan, X.; He, S. . (2020) The co-evolution of therapeutic landscape and health tourism in bama
longevity villages, China: An actor-network perspective. Health Place 2020, 66, 102448.
8. Kang, C.-Y.; Rohlof, H.; Yuan, J.; Yang, J.-Z. . (2020) Will the COVID-19 outbreak bring the health
care system and health industry to a new era in China? Asian J. Psychiatry 2020, 54, 102269.
9. Medical Tourism Association (2020). Medical tourism index. Retrieved from
https://www.medicaltourism.com/mti/home.
10. Moghavvemi, S., Ormond, M., Musa, G., Isa, C. R., Thirumoorthi, T., Mustapha, M. Z., Chandy, J. J.
2017. “Connecting with Prospective Medical Tourists Online: A Cross.
11. Hult, G.T.M., Pride, W.M., and Ferrell, O.C. (2012).Marketing. Mason, OH: SouthWestern,
CengageLearning.
12. Vinaytosh Mishra & Mohita G. Sharma. (2021). Framework for Promotion of Medical Tourism: A
Case of India. International Journal of Global Business and Competitiveness volume 16, pages103–
111.
13. Badri, S. A., & Yarmohamadi, N. (2022). A game theory–based model for dental centers in a
competitive market of dental tourism under government intervention. Journal of applied research on
industrial engineering, 9 (1), 78-94.
14. Olya, H., & Nia, T. H. (2021). The medical tourism index and behavioral responses of medical
travelers: A mixed-method study. Journal of Travel Research, 60(4), 779– 798.
https://doi.org/10.1177/0047287520915278.
15. Nefes Pirzada, The Expansion of Turkey’s Medical Tourism Industry (2022), Vol. 8.
16. Tien Dat, V., Hoang Tien, N., Ba Hung Anh, D., Tien Dung, H., Van On, P., Tuan Anh, V., Van Dat,
N., & Quang Tam, B. (2021). Factors impacting customer satisfaction at Vietcombank in Vietnam Elearning, E-government, E-business View project Human resource View project Himalayan
Economics and Business Management Factors impacting customer satisfaction at Vietcombank in
Vietnam. Himalayan Economics and Business Management, August, 44–53.
https://doi.org/10.47310/Hjebm.2021.v02i04.006.