اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر خلاقیت هیجانی و خود مدیریتی دانش اموزان دختر دوره متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

2 استادیار،گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. (نویسنده مسئول)

3 استادیار،گروه روانشناسی، واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: در دنیای امروز، تفکر انتقادی مهارتی ضروری است و گرچه تاکید بر این نوع تفکر قدمتی به طول تاریخ معرفت بشری دارد، ولی امروز توجه به اهمیت آن بیش از پیش آشکار شده است. هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر خلاقیت هیجانی و خود مدیریتی دانش اموزان دختردوره متوسطه اول می باشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود که دردبیرستان های(متوسطه اول) سبزوار انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول بودند. حجم نمونه این پژوهش 66 نفر یعنی برای هر گروه 33 نفردرنظرگرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های سنجش خلاقیت هیجانی و خودمدیریتی استفاده شد. نمونه گیری به روش دردسترس بود. تحلیل داده ها با آمار توصیفی(فراوانی ،درصد،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) و نرم افزارمورداستفاده SPSS نسخه 26 بود.
یافته ها: مؤلفه آمادگی خلاقیت هیجانی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و مؤلفه نوآوری خلاقیت هیجانی در گروه آزمایش در مرحله پیگیری معنادار بود. در این مطالعه شاخص آماره ام.باکس برای هیچ یک از مؤلفه های خلاقیت هیجانی و خود مدیریتی معنادار نبود. تفاوت میانگین نمرات مؤلفه ها و نمره کل خلاقیت هیجانی از یک سو و متغیر خود مدیریتی از سوی دیگر در مراحل پیش آزمون- پس آزمون و پیش آزمون - پیگیری به لحاظ آماری معنادار، اما تفاوت میانگین آن نمرات در مراحل پس آزمون – پیگیری غیر معنادار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of critical thinking training on emotional creativity and self-management of female students of the first highschool

نویسندگان [English]

  • Azam Najary moghadam 1
  • Nasrin Bagheri 2
  • Khadijeh Abolmaali 3
1 PhD student Educational Psychology, Department of Psychology ,Roudehen Branch ,Islamic Azad University, Roudehen ,Iran.
2 Assistant Professor، Department of Psychology ,Roudehen Branch , Islamic Azad University ,Roudehen, Iran.(Corresponding author)
3 Assistant Professor, Department of Psychology,Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
چکیده [English]

Introduction and purpose: In today's world, critical thinking is an essential skill, and although the emphasis on this type of thinking is as old as the history of human knowledge, today attention to its importance has become more apparent. The purpose of this research is to determine the effectiveness of critical thinking training on emotional creativity and self-management of female students of the first secondary school.

Research method: The current quasi-experimental research with a pre-test-post-test design with a control group and a one-month follow-up was conducted in Sabzevar high schools. The statistical population was all the students of the first secondary school. The sample size of this research was 66 people, that is, 33 people were considered for each group. Emotional creativity and self-management questionnaires were used to collect information. Sampling was available by method. Data analysis was done with descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS version 26 software.

Findings: The emotional creativity preparation component in the experimental group was significant in the post-test phase and the emotional creativity innovation component in the experimental group was significant in the follow-up phase. In this study, the M. Box statistic index was not significant for any of the components of emotional creativity and self-management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical thinking
  • emotional creativity
  • self-management
  • students