طراحی مدل نتیکت در آموزش مجازی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی و مدیریت آموزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ، مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران

چکیده

چکیده
مقدمه: عدم آشنایی با نتیکت یا پروفشنالیسم مجازی، برای هر کدام از دو عنصر کلیدی سیستم آموزشی(استاد و دانشجو)، ایراد محسوب خواهد شد و باعث به وجود آمدن سوءبرداشت و بعضا"رفتارهایی به دور از شأن و منزلت هر کدام از ایشان نیز می‌شود.هدف این پژوهش طراحی مدل نتیکت در آموزش مجازی دانشجویان پزشکی است.
روش: در ابتدا با بررسی ادبیات موضوع و مطالعات کتابخانه ای،استخراج ابعاد و مؤلفه های مرتبط با موضوع صورت گرفت و سپس برای طراحی مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش تحقیق دلفی و پانل خبرگان مهمترین ابعاد و مؤلفه‌های نتیکت تعیین شدند. جامعه آماری شامل 15نفر خبره بود که با توجه به موضوع پژوهش انتخاب شد.
نتایج: در نهایت مدل نتیکت در آموزش مجازی با تعداد 10 بعد و 31 مولفه نهایی شد. ابعاد در متغیر نتیکت شامل راه اندازی،ارزشیابی و قوانین نتیکت و در متغیر یادگیری الکترونیک شامل فناوری، آموزشی،مدیریتی،طراحی رابط کاربری،اخلاقی،سازمانی وارزشیابی می باشد. معیار پذیرش هر مولفه،قرار گرفتن آن در چارک3 تا 4بود که بعد از سه راند، توافق در مورد ابعاد و مولفه ها حاصل شد.
نتیجه گیری: یکی از راه‌های جلوگیری از بروز اختلالات متعدد در برقراری ارتباطات بین استاد و دانشجو در آموزش های مجازی، آشناسازی آنان با نتیکت می‌باشد. عدم آشنایی با نتیکت در فضای مجازی، فعالیت‌هایی مانند طراحی آموزشی و تدوین محتوا را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
واژه‌های کلیدی: مدل نتیکت، آموزش مجازی، دانشجوی پزشکی، یادگیری الکترونیکی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the netiquette model in the virtual education of medical students of Mashhad University of Medical

نویسندگان [English]

  • Rahele Gharibnavaz 1
  • Elham Fariborzi 1
  • Hossein Karimi Moonaghi 2
  • Mahmoud Ghorbani 1
1 Department of Educational Sciences and Educational Management, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
2 Department of Internal Medicine and Surgery Faculty of Nursing and Midwifery, Nursing and Midwifery Care Research Center, University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Introduction:Lack of familiarity with netiquette or virtual professionalism will be considered a problem for each of the two key elements of the educational system(teacher and student)will lead to misunderstandings and sometimes behaviors that are far from their dignity.The aim of this study is to design the netiquette model in the virtual education of medical students.
Method:At first by reviewing the literature on the subject and library studies,the dimensions and components related to the subject were extracted and then to design the conceptual model of the research using the Delphi research method and an expert panel,the most important dimensions and components of Netiquette were determined.The statistical community included 15experts who were selected in relation to the research topic.
Results:the Netiquette model was finalized with 10dimensions and 31components.The dimensions in the Netiquette variable include setup,evaluation and Netiquette rules and in the e-learning variable it includes technology,education,management,user interface design,ethical,organizational and evaluation.The criteria for accepting each component was its placement in the 3rd to 4th quartile.In this regard according to the agreement,there is no need to continue the Delphi process.
Conclusion: In the virtual education of the University of Medical Sciences, one of the ways to prevent the occurrence of many disorders in communication between professors and students is to familiarize them with the Netiquette process. Lack of familiarity with netiquette in cyberspace will overshadow activities such as educational design and content editing

کلیدواژه‌ها [English]

  • Netiquette model
  • virtual education
  • medical student
  • Electronic learning