تطبیق رابطه هنرآفرینی شغلی و استرس نقش با عملکرد شغلی با میانجی گری تحلیل رفتگی شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران

2 دانشیار،گروه مدیریت دولتی،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران.(نویسنده مسئول)

3 دانشیار،گروه مدیریت دولتی،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران

4 استادیار،گروه مدیریت دولتی،واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران.

10.22038/mjms.2022.24446

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی رابطه هنرآفرینی شغلی و استرس نقش با عملکرد شغلی مبتنی بر میانجی گری تحلیل رفتگی شغلی در سال 1402 صورت گرفت. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها کیفی-­کمی بوده و حالت ترکیبی(آمیخته) بود.
روش کار:  جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از مدیران و معاونان ارشد شرکت های مس سرچشمه و شرکت فولاد زرند استان کرمان و همچنین جامعه خبرگان دانشگاهی بودند که طی فرایندی هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جامعه آماری بخش کمی نیز کارکنان شاغل شرکت های مس سرچشمه و شرکت فولاد زرند استان کرمان بوده اند. جهت رسیدن به مدل پژوهش، داده های حاص از مرورد ادبیات و مصاحبه هاب نیمه ساختاریافته مورد کدگذاری و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج:  نتایج حاکی از برازش مناسب مدل نهایی داشت. همچنین تمامی روابط مطرح شده در مدل مفهومی پژوهش تایید شده و در بررسی تطبیقی و مقایسه روابط مطرح شده بین دو جامع کارکنان فولاد زرند و مس سرچشمه، در اثرات هنرآفرینی شغلی بر تحلیل رفتگی شغلی و عملکرد شغلی و همچنین تاثیر تحلیل رفتگی شغلی بر عملکرد شغلی، تفاوت معنادار بوده و برای سایر روابط مدل مقدار بتای کارکنان فولاد زرند و مقدار بتای کارکنان مس سرچشمه دارای اختلاف معنادار نبوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Matching the relationship between occupational creativity and role stress with job performance with the mediation of job burnout

نویسندگان [English]

  • Ghazale Tahmasbi 1
  • Alireza Manzari Tavakoli 2
  • Sanjar Selajgaghe 3
  • Mohammad Jalal Kamali 4
1 PhD student, Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran. (Responsible author)
3 Associate Professor, Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
4 Assistant Professor, Department of Public Administration, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The current research was conducted with the aim of a comparative study of the relationship between occupational creativity and role stress with job performance based on the mediation of job burnout in 1402. The research method was based on the practical purpose and in terms of data collection, it was qualitative-quantitative, and it was a mixed mode.
Methods: The statistical population of the research in the qualitative part included 20 managers and senior vice-presidents of Sarcheshme copper companies and Zarand steel company in Kerman province, as well as the community of university experts, which continued through a purposeful process until theoretical saturation was reached. The statistical population of the quantitative part was also the employees of Sarcheshme Copper Company and Zarand Steel Company of Kerman province. In order to arrive at the research model, specific data from the literature review and semi-structured hub interviews were coded and analyzed.
Results:  The results indicated a good fit of the final model. Also, all the relationships proposed in the conceptual model of the research have been confirmed and in the comparative study and comparison of the relationships proposed between the two comprehensives of the employees of Zarand Steel and Mes Sarchesmeh, in the effects of occupational creativity on job burnout and job performance, as well as the effect of job burnout on job performance , the difference was significant, and for other relationships of the model, the beta value of Zarand Steel employees and the beta value of Sarcheshme Copper employees did not have a significant difference.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Career creativity
  • role stress
  • job burnout
  • job performance