اثربخشی آموزش مهارت‌های هوش اخلاقی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کفایت اجتماعی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. (نویسنده مسئول)

2 دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

چکیده

مقدمه و هدف: برخورداری دانشجویان از مسئولیت­پذیری اجتماعی و کفایت اجتماعی سبب بهبود احساس کارآمدی فردی، اجتماعی و شغلی آنان در حال حاضر و آینده می­شود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های هوش اخلاقی بر مسئولیت­پذیری اجتماعی و کفایت اجتماعی دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. در این پژوهش تعداد 36 دانشجو با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش (18 دانشجو) و گواه (18 دانشجو) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش مهارت­های هوش اخلاقی را طی یازده هفته در 11 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مسئولیت­پذیری اجتماعی  (SRQ) و پرسشنامه کفایت اجتماعی (SCQ) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های هوش اخلاقی بر مسئولیت­پذیری اجتماعی (001/0>P؛ 66/0=Eta؛ 87/67=F) و کفایت اجتماعی (001/0>P؛ 65/0=Eta؛ 84/62=F) دانشجویان تأثیر معنادار دارد.
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارت­های هوش اخلاقی با بهره‌گیری از مفاهیمی همانند احترام، بخشش، همدلی، خویشتن­داری، بردباری، درستکاری و مهربانی می‌تواند روشی موثر در جهت بهبود مسئولیت­پذیری اجتماعی و کفایت اجتماعی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Moral Intelligence Skills Training on Social Responsibility and Social Competence in Students

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Norouzi 1
  • Fatemeh Fazelian Dehkordi 2
1 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Shahrekord University, Shahrekord, Iran. (Corresponding author)
2 PhD, Department of Educational Psychology, Faculty of Humanities, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord.
چکیده [English]

Introduction and purpose: Having students have social responsibility and social competence improves their sense of personal, social, and professional efficacy in the present and future. Accordingly the present study was conducted to investigate the effectiveness of moral intelligence skills training on social responsibility and social competence in students.
Methodology: The current study was a semi-experimental application with a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the study included undergraduate and graduate students of Shahrekord University in the academic year 2022-2023. 36 students were selected through voluntary sampling method and randomly accommodated into experimental (18 students) and control groups (18 students). The experimental group received ten ninty minute sessions of positive psychology approach during one months. The applied questionnaires included Social Responsibility (SRQ) and Social Competence Questionnaire (SCQ). The data from the study were analyzed through mixed ANOVA method via SPSS23 software.
Finding: The results showed that moral intelligence skills training has significant effect on the signs of social responsibility (F=67.87; Eta=0.66; P<0.001) and social competence (F=62.84; Eta=0.65; P<0.001) of the students with the signs of violence.
Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that teaching moral intelligence skills using concepts such as respect, forgiveness, empathy, self-control, tolerance, honesty, and kindness can be an effective method to improve students' social responsibility and social competence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral intelligence Skills Training
  • Social Responsibility
  • Social Competence
  • Students