مقایسه سرسختی، عقده‎های حقارت، سبک‎های مقابله‎ای ‎و انگیزه پیشرفت بین کودکان کار و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه
هدف این پژوهش مقایسه سرسختی، عقده‎های حقارت، سبک‎های مقابله‎ای ‎و انگیزه پیشرفت بین کودکان کار و عادی بود.
روش کار
این تحقیق از جهت هدف، کاربردی است و از طرح پژوهش از نوع علی-مقایسه­ای است. جامعه تحقیق حاضر تمام کودکان کار و عادی شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 100 در گروه کودکان عادی و 100 نفر گروه کودکان کار قرار گرفتند. بدین ترتیب پرسشنامه­های پژوهش که شامل سرسختی، کهتری، سبک‎های مقابله‎ای ‎و انگیزه پیشرفت هرمنس بود در بین هر دو گروه پخش و اطلاعات لازم برای تحلیل مورد جمع­آوری قرار گرفت.
نتایج
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین سرسختی، عقده­های حقارت و سبک‎های مقابله‎ای ‎بین کودکان کار و کودکان عادی تفاوت وجود دارد؛ آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که عقده­های حقارت و سبک مقابله­ای هیجان مدار کودکان کار بطور معنی داری بیشتر از کودکان عادی است(0.01 p≤) و سرسختی و سبک مقابله­ای مساله مدار گروه کودکان عادی بیشتر از گروه کودکان کار بود(0.01 p≤)  اما بین کودکان کار و کودکان عادی در انگیزه پیشرفت تفاوت معنی داری دیده نشد.
نتیجه ­گیری
با توجه به یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی و حمایتی برای کودکان کار طراحی شود که بر تقویت سرسختی و مهارت‌های مقابله‌ای مسأله‌مدار تمرکز داشته باشد. همچنین، ایجاد فضایی برای ارتقاء اعتماد به نفس و کاهش عقده‌های حقارت در این کودکان می‌تواند به بهبود سلامت روان و اجتماعی آن‌ها کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison between Hardiness, inferiority feeling, coping styles and Among in working and normal children

نویسندگان [English]

  • Maryam Razi 1
  • Hossein Akhlaghi Kouhpayi 2
  • Afshin Salahian 2
1 M.A in Psychology, Depatment of psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Depatment of psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of this research was to compare resilience, feelings of inferiority, coping styles, and motivation for achievement between working children and normal children.
Method: This study is applied in nature and employs a causal-comparative research design. The research population consisted of all working children and normal children in Tehran. Using a convenience sampling method, 100 normal children and 100 working children were selected. Questionnaires addressing resilience, inferiority, coping styles, and achievement motivation were distributed among both groups, and the necessary data for analysis were collected.
Results: The results of the multivariate analysis of variance indicated that there are differences in resilience, feelings of inferiority, and coping styles between working children and normal children. The Bonferroni post-hoc test showed that feelings of inferiority and emotion-focused coping styles were significantly higher in working children than in normal children (p≤0.01), while resilience and problem-focused coping styles were higher in the group of normal children compared to the working children (p≤0.01). However, no significant difference was found in motivation for achievement between working children and normal children.
Conclusion: Based on the findings of the research, it is recommended to design educational and supportive programs for working children that focus on enhancing resilience and problem-solving coping skills. Additionally, creating an environment to promote self-confidence and reduce feelings of inferiority in these children could help improve their mental and social well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resilience
  • feelings of inferiority
  • coping styles
  • motivation for achievement
  • working children