اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

3 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری (دامنه سنی 8 تا 12 سال) بودند که در مدارس ابتدیی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 28 کودک دارای اختلال یادگیری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (14 کودک در گروه آزمایش و 14 کودک در گروه گواه). کودکان حاضر در گروه آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر را طی ده هفته در ده جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه اختلال یادگیری (LDQ) و چک لیست تنظیم هیجان (ERC) استفاده شد. داده‌های با تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر بر تنظیم هیجان (0001/0>P؛ 69/0=Eta؛ 86/59=F) کودکان دارای اختلال یادگیری تأثیر معنادار دارد. در نتیجه درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر با بهره‌گیری از فنونی همانند بازشناسی هیجان‌های اولیه و ثانویه، ردیابی تجارب هیجانی و پرهیز از اجتناب هیجانی و شناختی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Unified Trans-Diagnostic Treatment on Emotion Regulation of Children with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • sara zolfaghari 1
  • parvin ehtesham zadeh 2
  • farah naderi 3
1 PhD student, Department of Psychology of Exceptional Children, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
3 Professor of Counseling Department, Faculty of Humanities, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the effectiveness of unified trans-diagnostic treatment on emotion regulation of children with learning disabilities. The statistical population included boys and girls with learning disabilities (age range 8 to 12 years) who were studying in elementary schools in district 3 of Tehran in the academic year of 2021-2022. In this research, 28 children with learning disabilities were selected by purposeful sampling and randomly assigned to experimental and control groups (14 children in the experimental group and 14 children in the control group). Children in the experimental group received the unified trans-diagnostic treatment during ten weeks in ten 75-minute sessions. Learning Disability Questionnaire (LDQ) and Emotion Regulation Cheklist (ERC) were used in the present study. The data were analyzed through mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that unified trans-diagnostic treatment has significant effect on the emotion regulation (p<0001, Eta=0.69, F=59.86) in the children with learning disabilities. As a result, Unified Trans-Diagnostic Treatment using techniques such as recognizing primary and secondary emotions and tracking emotional experiences, becoming aware of the logic of emotional confrontations and avoiding emotional and cognitive avoidance can be an efficient method to improve emotion regulation of children with Learning disability is used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion Regulation
  • Learning Disabilities
  • Unified Trans-Diagnostic Treatment